– Zdarza się, że strony straszą nas telewizją. Rozumiemy emocje, ale nie zawsze są słuszne. Oczywiście odbieramy też skargi typu: sąd źle zrobił, nie przeprowadził dowodu, biegły wydał złą opinię bo była nie po myśli petenta. Wszystkie sprawy w ramach nadzoru badamy wraz z wiceprezesami i wizytatorami. Zasadnych pozostaje mniejszość. - wtórują prezesi innych sądów.
Jak podają większość skarg dotyczy treści orzeczenia, a tego nie obejmuje nadzór administracyjny. Prezes sądu wyroku nie zmieni i nawet go nie może oceniać. Przepisy na to nie pozwalają.
I podają przykłady innych skarg na: niepunktualność sędziów nawet w przypadku pierwszej sprawy na wokandzie, stronniczość sędziów, sprzyjanie jednej stronie czy sympatyzowanie z jedną z nich. Na tym nie koniec. Sędziowie mieli niejasno uzasadniać wyroki, nie uwzględniać próśb stron o wyznaczenie kolejnego szybkiego terminu rozprawy czy zawezwania świadków.
– Nie prowadzimy ewidencji z uwagi na przedmiot skargi – mówi „Rzeczpospolitej” Dagmara Pawełczyk-Woicka, przewodnicząca Krajowej Rady Sądownictwa. Zastrzega jednak, że KRS jest w fazie opracowania formularza skargi/wniosku, który będzie zawierał rubrykę określającą przedmiot skargi. W formularzu będą podobne przykładowe kategorie z prostą możliwością wskazania przedmiotu skargi (np. prezes, biegły, zachowanie sędziego, długotrwałość postępowania). Dzięki temu analiza takich spraw w przyszłości będzie dużo łatwiejsza.
Atmosfera nie służy
– Na podstawie doświadczenia mogę powiedzieć, że strony mają poczucie, że nie były traktowane obiektywnie, bezstronnie. W dalszej kolejności skarżą się na zachowanie sędziego na sali oraz na opinie biegłych, które z reguły są niezrozumiałe dla stron. Wydanie orzeczenia na podstawie głównie opinii biegłego, która nie jest zrozumiała, rodzi poczucie krzywdy – podaje „Rz” przewodnicząca.
Nowy formularz, który ma przygotować rada, powinien pozwolić na zebranie danych, które umożliwią przeprowadzenie rzetelnej analizy i wysnucie wniosków, co w oczach społeczeństwa jest główną bolączką wymiaru sprawiedliwości. Skargi będą rejestrowane z uwagi na ich przedmiot.