Uchwalona 21 maja 2008 r. dyrektywa 2008/52/EC o niektórych aspektach mediacji w sprawach cywilnych i handlowych wchodzi w życie 13 czerwca. Trudno przewidzieć, na ile istotną rolę może odegrać w rozwoju mediacji w Europie. Pewne jest jednak, że unijny prawodawca wiąże z mediacją spore oczekiwania.
Preambuła wyraża przekonanie, że mediacja umożliwia osiąganie efektywnych m.in. pod względem czasu i kosztów ugód pozasądowych w postępowaniach, które mogą zostać dobrze dopasowane do rzeczywistych potrzeb ich stron. Porozumienia zawierane w wyniku mediacji rokują większe szanse na ich dobrowolne wykonanie, a także na zachowanie przyjaznej i trwałej relacji między stronami. Trudno przecenić takie zalety, zwłaszcza w sprawach, w których występują elementy transgraniczne. W celu promowania szerszego wykorzystania mediacji oraz zapewnienia, że strony, które zdecydują się z niej skorzystać, będą mogły polegać na przewidywalnych ramach prawnych, dostrzeżono konieczność wprowadzenia ramowych regulacji na poziomie prawa wspólnotowego.
Celem dyrektywy jest w związku z tym ułatwienie dostępu do alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz promowanie rozwiązań polubownych poprzez zachęcanie do korzystania z mediacji oraz zapewnienie harmonijnego związku między mediacją a postępowaniami sądowymi. Dyrektywa ma zatem służyć z jednej strony regulacji i harmonizacji mediacji na poziomie wspólnotowym, a z drugiej – jej popularyzacji. Jednocześnie ma przyczyniać się do zapewniania właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności w zakresie dostępności usług mediacyjnych.
Akt ten ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do sporów transgranicznych w sprawach cywilnych i handlowych, z wyłączeniem praw i obowiązków, którymi strony nie mogą swobodnie rozporządzać. Dyrektywa wyraźnie zastrzega, że nie dotyczy spraw podatkowych, celnych i administracyjnych, a także dotyczących odpowiedzialności państwa za działania i zaniechania w wykonywaniu władzy publicznej.
Mimo ograniczenia zakresu przedmiotowego do spraw transgranicznych, które wiąże się m.in. ze wspólnotową zasadą subsydiarności, preambuła wskazuje, że nic nie stoi na przeszkodzie, by państwa członkowskie stosowały się do dyrektywy również w zakresie postępowań mediacyjnych o charakterze wewnątrzkrajowym.