Przesłanki wyłączenia od udziału w postępowaniu możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza to przypadki wyraźnie wskazane w art. 24 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, które powodują, iż pracownik z mocy prawa nie może uczestniczyć w postępowaniu. Druga to istnienie wątpliwości co do bezstronności pracownika, które powinny być uprawdopodobnione.
[srodtytul]Więź ze stroną lub sprawą[/srodtytul]
Nie jest konieczne udowodnienie, że istnienie wymienionych w art. 24 § 1 k.p.a. powiązań ma lub będzie mieć rzeczywisty wpływ na bezstronność pracownika. Samo wystąpienie wymienionych w nim okoliczność powoduje bowiem brak zdolności do uczestniczenia w wydawaniu rozstrzygnięć w konkretnej sprawie i powodować powinno odsunięcie pracownika z mocy prawa.
Przykładem okoliczności powodującej konieczność wyłączenia pracownika jest wcześniejsze wykonywanie przez niego dokumentacji technicznej dla strony w postępowaniu w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę (wyrok NSA z 19 kwietnia 2001 r., IV SA 785/99). Wyłączeniu z mocy prawa podlegać będzie także osoba, która brała udział w wydawaniu decyzji w niższej instancji. Unormowanie to należy rozumieć szeroko. Dotyczyć będzie zatem takich sytuacji, w których urzędnik brał bezpośredni udział w wydawaniu rozstrzygnięć (np. jako członek organu kolegialnego), jak również takich, w których wykonywał jedynie czynności pomocnicze jako pracownik urzędu – aparatu wspierającego organ administracji.
Wyłączony pracownik nie może brać udziału we wszelkich czynnościach związanych z rozpatrzeniem odwołania, w tym polegających na jego badaniu pod względem spełniania wymagań formalnych. Przepis ten ma również zastosowanie do pracowników naczelnych organów administracji publicznej i wyłącza udział takiego pracownika w ponownym rozstrzygnięciu sprawy na wniosek strony [b](wyrok NSA z 10 stycznia 2003 r., V SA 1230/02)[/b].