Rosnące zainteresowanie europejskimi aktywami ze strony inwestorów spoza naszego kontynentu, w szczególności pochodzących z USA, Japonii oraz Chin, będzie jednym z głównych czynników napędzających europejski rynek fuzji i przejęć w perspektywie roku. Aż 92% respondentów spodziewa się zwiększenia liczby transakcji dokonywanych przez graczy pozaeuropejskich, podczas gdy 2/3 wskazuje na oczekiwany wzrost wartości tego typu przejęć.
Raport European M&A Outlook przygotowany przez kancelarię CMS i Mergermarket powstał na podstawie badania obejmującego 230 przedstawicieli rynku M&A w Europie, w tym dyrektorów generalnych spółek, dyrektorów finansowych, przedstawicieli banków, dyrektorów ds. fuzji i przejęć, inwestorów private equity i ekspertów branżowych.
„Wzrost zainteresowania europejskimi aktywami ze strony inwestorów zagranicznych następuje w sytuacji nasilającej się wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami, a nadchodzące wybory parlamentarne w USA i możliwość zwrotu w polityce amerykańskiej dodatkowo przyczyniają się do postrzegania rynków pozaeuropejskich jako bardziej zmiennych. W tej sytuacji inwestorzy mogą spoglądać na nasz region jako na bezpieczną przystań" – podkreśla Stefan Brunnschweiler, kierujący praktyką prawa spółek oraz fuzji i przejęć w kancelarii CMS.
W sumie w Europie w pierwszym półroczu zawarto 3374 transakcje o wartości 509 mld euro, co oznacza 16% wzrost wartości i 12% liczby akwizycji w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. W pierwszym półroczu 2018 r. aż 1 transakcji w ujęciu wartościowym przypadła na rynek brytyjski, a zaraz za Wielką Brytanią ulokowały się Niemcy i Irlandia.
„Aktywności na rynku niemieckim sprzyja wymiana pokoleniowa w firmach rodzinnych obserwowana u naszych sąsiadów na znacznie większą skalę niż na naszym rodzimym rynku. Może być to także szansa dla polskich przedsiębiorstw na ekspansję zagraniczną poprzez przejęcie dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa z uznaną marką na rynku niemieckim" – podkreśla Błażej Zagórski, partner w zespole transakcyjnym CMS w Warszawie, odpowiedzialny za współpracę z klientami niemieckojęzycznymi.