Czy fikcja e-doręczenia uprości postępowanie

Wójt nie będzie musiał tak jak obecnie wysyłać adresatowi papierowej decyzji, jeżeli ten nie odbiera jej w formie elektronicznej

Publikacja: 15.11.2012 08:38

E-decyzja prawidłowo przekazana stronie będzie uważana za doręczoną, nawet gdy ta dokumentu nie odbi

E-decyzja prawidłowo przekazana stronie będzie uważana za doręczoną, nawet gdy ta dokumentu nie odbierze.

Foto: www.sxc.hu

Rząd pracuje nad założeniami do nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne. Nowe prawo ma ponadto znowelizować kodeks postępowania administracyjnego, ordynację podatkową oraz prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Celem zmian jest  upowszechnienie komunikacji elektronicznej między organami administracji a obywatelami.

W obowiązującym teraz stanie prawnym zgoda na komunikację elektroniczną z urzędem jest wyrażana dla indywidualnej sprawy administracyjnej. Oznacza to, że strona lub inny uczestnik postępowania musi ją wyrażać odrębnie dla każdego toczącego się postępowania, w którym uczestniczy.

To ma się zmienić. Kierowane przez Michała Boniego Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce, żeby już samo wniesienie przez stronę pisma w formie elektronicznej (np. do wójta) obligowało organ do stosowania w postępowaniu tej właśnie formy komunikacji ze stroną.

– Zmienić się ma zakres zgody na stosowanie elektronicznych doręczeń – informuje Włodzimierz Karpiński, sekretarz stanu w MAiC. – Obecnie taka zgoda strony jest wymagana oddzielnie dla każdego z postępowań toczących się przed danym organem (np. starostą). Przygotowywana nowelizacja zakłada, że obywatel (a także przedsiębiorca czy cudzoziemiec) będzie mógł wyrazić generalną zgodę na przesyłanie mu  drogą elektroniczną pism urzędowych w określonych kategoriach spraw – wyjaśnia wiceminister.

Jednocześnie w postępowaniu administracyjnym czy prowadzonym na podstawie ordynacji podatkowej będzie obowiązywała zasada, że strona w każdej fazie postępowania może zrezygnować z komunikowania się drogą elektroniczną. Po złożeniu takiego oświadczenia wszelkie pisma będą jej przesyłane tradycyjnie  pocztą.

Zmienią się także zasady doręczania pism elektronicznych. E-decyzja prawidłowo przekazana stronie będzie uważana za doręczoną, nawet gdy ta dokumentu nie odbierze.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, projekt skupia się głównie na zmianie postaci przekazywania informacji: z papierowej na elektroniczną. Nie przełoży się to jednak znacząco na upraszczanie czy wręcz eliminowanie nadmiernie skomplikowanych procedur.

– Celem informatyzacji nie powinno być ułatwianie kontaktów, ale usprawnienie procedur – tłumaczy Ryszard Grobelny.

– Planowana nowelizacja  jest kolejnym wyrywkowym działaniem, które osiągnięcie założonego celu stawia pod znakiem zapytania – dodaje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Wójt nie będzie już biegał na pocztę

Przygotowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji projekt zakłada zmianę zasad doręczania e-dokumentów, wprowadzając tzw. fikcję doręczenia.

Obecnie wygląda to następująco. Gdy strona nie odbiera dokumentu elektronicznego (decyzji) z systemu teleinformatycznego organu, to ten, w terminie siedmiu dni od dnia przesłania na e-mail strony powiadomienia o możliwości takiego odbioru, ma obowiązek wysłać dokument tradycyjnie, czyli np. za pośrednictwem poczty.

Przedstawione przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji założenia odchodzą od dotychczasowego rozwiązania. Oznacza to, że po upływie określonego czasu e-dokument nieodebrany przez stronę będzie traktowany tak samo jak prawidłowo doręczony. Ma to zapobiec celowemu przedłużaniu postępowań poprzez nieodbieranie e-pism.

Rząd pracuje nad założeniami do nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne. Nowe prawo ma ponadto znowelizować kodeks postępowania administracyjnego, ordynację podatkową oraz prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Celem zmian jest  upowszechnienie komunikacji elektronicznej między organami administracji a obywatelami.

W obowiązującym teraz stanie prawnym zgoda na komunikację elektroniczną z urzędem jest wyrażana dla indywidualnej sprawy administracyjnej. Oznacza to, że strona lub inny uczestnik postępowania musi ją wyrażać odrębnie dla każdego toczącego się postępowania, w którym uczestniczy.

Pozostało 80% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"