W przypadku urzędników państwowych mianowanych reorganizacja urzędu stanowi jedną z fakultatywnych przesłanek ich zwolnienia za wypowiedzeniem. Zgodnie, bowiem z art. 13 ust.1 pkt 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych (dalej upup) rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem państwowym mianowanym może nastąpić w drodze wypowiedzenia m.in. w razie likwidacji urzędu lub jego reorganizacji, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie urzędnika państwowego mianowanego na inne stanowisko w tym samym urzędzie.
Urzędnik mianowany będący członkiem korpusu służby cywilnej z powodu reorganizacji zatrudniającego go urzędu może zostać tylko przeniesiony na inne stanowisko. Tak wynika z art. 66 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). Zgodnie z tym przepisem, w razie likwidacji urzędu, w którym urzędnik służby cywilnej wykonuje pracę, lub reorganizacji tego urzędu w sposób uniemożliwiający dalsze zatrudnienie urzędnika służby cywilnej, szef służby cywilnej przenosi go do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości oraz zobowiązuje dyrektora generalnego tego urzędu do wyznaczenia urzędnikowi służby cywilnej stanowiska, uwzględniając jego przygotowanie zawodowe. Wypowiedzenie stosunku pracy z powodu reorganizacji urzędu nie jest już możliwe >patrz tabela. Ustawa o służbie cywilnej nakłada, zatem na szefa sc w takiej sytuacji obowiązek znalezienia urzędnikowi sc innej pracy.
Brak definicji ustawowej
Żadna z wymienionych pragmatyk nie definiuje jednak pojęcia reorganizacji. Orzecznictwo sądów administracyjnych (np. wyroki NSA: z 20 stycznia 1994 r. II SA 2348/93, ONSA 1995 nr 1, poz. 35, z 24 maja 1996 r., SA/Wr 2106/95, Prawo Pracy 1996 nr 12, poz. 46, z 3 lipca 1998 r., II SA 779/98,ONSA 1999 nr 2, poz. 60, z 7 września 1999 r., II SA 953/99 czy z 17 września 1999 r., II SA 1245/9), które choć odnosi się tylko do ustawy o pracownikach urzędów państwowych, może być także pomocne przy interpretacji innych regulacji posługujących się tym pojęciem. Tam, przez reorganizację urzędu, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 wspomnianej wyżej ustawy rozumie się zmianę organizacji urzędu, dokonaną w identycznym trybie jak przy ustalaniu jego struktury. A zatem aby uznać, że do takiej reorganizacji doszło muszą być dokonane, w zależności od zakresu i charakteru reorganizacji urzędu, zmiany statutu lub regulaminu przez ich nowelizację w stosownym trybie legislacyjnym.
Szerzej na to zagadnienie spojrzał SN w wyroku z 14 stycznia 2008 r. (II PK 107/07, OSNAPiUS 2009 nr 5-6, poz. 62, str. 200). Uznał on, że reorganizacja urzędu – uprawniająca do zwolnienia urzędnika państwowego – to także likwidacja stanowiska urzędniczego, dokonana bez zmiany stosownego statutu lub regulaminu.