Ustalając uprawnienia np. do dodatku stażowego, nagrody jubileuszowej i innych uprawnień członków korpusu służby cywilnej oraz urzędników państwowych pracodawca do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do tych świadczeń zobowiązany jest wliczyć także inne okresy tzw. powszechne okresy zaliczalne wynikające z przepisów odrębnych, do których należą m.in. okresy służby czy to w wojsku czy w innych formacjach mundurowych. To, na jakich zasadach okres takiej służby będzie uwzględniany w stażu pracowniczym zależy od rodzaju formacji.
Decyduje kodeks pracy ...
Wymienione wyżej pragmatyki urzędnicze milczą jednak na temat zasad wliczania okresu służby do pracowniczego stażu pracy osób zatrudnionych na ich podstawie. Z art. 9 ustawy o służbie cywilnej wynika jednak, że w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. Takiego odesłanie nie ma w ustawie o pracownikach urzędów państwowych. Mimo to w przypadku osób zatrudnionych na jej podstawie w kwestii tej znajdą zastosowanie przepisy kodeksu pracy. Przesądza o tym art. 5 kodeksu pracy (dalej kp). Zgodnie z nim, jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami.
... poszczególne pragmatyki służbowe
Kodeks pracy nakazuje natomiast w kwestii tej kierować się przepisami poszczególnych pragmatyk służbowych. Zgodnie, bowiem z art. 301 kp poszczególne uprawnienia związane ze stosunkiem pracy osób powołanych do czynnej służby wojskowej i zwolnionych z tej służby normują przepisy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. I te przepisy określają, w jakim zakresie i na jakich zasadach okres czynnej służby wojskowej wlicza się do okresu zatrudnienia. Podobnie jest w przypadku innych formacji mundurowych. W myśl regulującego to art. 302 kp, do okresu zatrudnienia wlicza się okres służby w: Policji, Urzędzie Ochrony Państwa (UOP), Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), Agencji Wywiadu (AW), Służbie Kontrwywiadu Wojskowego (SKW), Służbie Wywiadu Wojskowego (SWW), Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (CBA), Biurze Ochrony Rządu (BOR), Służbie Ochrony Państwa (SOP), Służbie Więziennej (SW), Straży Granicznej (SG) i Państwowej Straży Pożarnej (PSW) w zakresie i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami. Chodzi tu o poszczególne ustawy pragmatyczne określające prawa i obowiązki funkcjonariuszy danej służby.
Bez żadnych warunków
Przy czym zgodnie z większością wymienionych pragmatyk okres służby wlicza się do okresu zatrudnienia bez żadnych dodatkowych warunków wstępnych tzn. warunków uzależniających jego zaliczenie od podjęcia w określony w przepisach terminie pracy przez byłego funkcjonariusza. Stanowią one, bowiem tylko, że funkcjonariuszowi, który po zwolnieniu ze służby w określonej formacji podjął pracę, okres tej służby wlicza się do okresu zatrudnienia w zakresie wszelkich uprawnień wynikających z prawa pracy. Tak jest w SG, ABW, AW, SOP, CBA, SWW i SKW >patrz tabela. Służba Więzienna kwestii tej nie reguluje. Co ciekawe, w poprzedniej ustawie dotyczącej tej służby taka regulacja była. Powstaje, więc pytanie czy jej pominiecie w nowej pragmatyce jest celowym działaniem ustawodawcy czy zwykłym przeoczeniem.
Za drugą opcją przemawiają dwa fakty: po pierwsze kodeks pracy nadal wymienia SW w art. 302, po drugie gdyby przyjąć, że okres tej służby nie jest uwzględniany w stażu pracowniczym, co do zasady SW byłaby jedyną formacją, którą dotykałyby takie ograniczenia. Byłaby, więc wyraźnie dyskryminowana.