Ministerstwo Zdrowia przesuwa lecznicom obowiązek wykupu polis medycznych. Z projektu nowelizującego ustawę o działalności leczniczej wynika, że szpitale musiałyby mieć ubezpieczenie dopiero od 2014 r.
Tymczasem zgodnie z obowiązującymi jeszcze przepisami dyrektorzy placówek medycznych powinni sprostać temu zadaniu do końca czerwca 2012 r., bo jeśli nie przedstawią w urzędzie wojewódzkim dowodu posiadania ubezpieczenia, ten ma prawo wykreślić szpital z rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą.
1000 zł ma wynosić minimalna suma ubezpieczenia na każde łóżko
– Przesunięcie tego terminu jest racjonalne i minister powinien od razu przewidzieć, że szpitalom zabraknie w 2012 r. pieniędzy na wykup tego ubezpieczenia – komentuje Marek Wójcik, ekspert ds. zdrowia Związku Powiatów Polskich.
Elastyczne mechanizmy
Co więcej, resort zdrowia zaproponował także inne rozwiązania zadłużonym w większości placówkom medycznym. Wskazał dolną granicę sumy gwarancyjnej, czyli kwoty, jaką maksymalnie w ciągu roku może wypłacić firma ubezpieczeniowa wszystkim pacjentom szpitala za błędy, które spowodował jego personel medyczny. Zgodnie z projektem może ona wynosić minimalnie 300 tys. zł. W dużej mierze suma będzie jednak zależna od liczby łóżek, z których każde ma być ubezpieczone na minimum 1 tys. zł.