Odszkodowanie za odwołany przejazd: pasażerowie autobusów pod większą ochroną

Za odwołany przejazd pasażer może domagać się zwrotu ceny biletu i odszkodowania.

Aktualizacja: 04.04.2015 08:32 Publikacja: 04.04.2015 08:19

Odszkodowanie za odwołany przejazd: pasażerowie autobusów pod większą ochroną

Foto: www.sxc.hu

Jeżeli miałeś dziś (w sobotę) zaplanowaną podróż autobusem do rodziny na święta, a przewoźnik poinformował cię, że odjazd opóźni się o co najmniej 120 minut lub w ogóle się nie odbędzie, to przysługują ci dodatkowe prawa. Od soboty obowiązują bowiem nowe przepisy prawa transportowego, które wdrażają unijne rozporządzenie 181/2011. I zgodnie z tymi regulacjami przedsiębiorca powinien zaproponować ci przynajmniej dotarcie do miejsca docelowego taką samą trasą lub podobną i w takich samych warunkach.

Nowela prawa transportowego przy prawach, jakie przysługują podróżnym odsyła do rozporządzenie 181/2011. A zgodnie z nim propozycja dotarcia do celu podróży powinna nastąpić, gdy przewoźnik z uzasadnionych względów spodziewa się, że usługa się opóźni lub się nie odbędzie. Z tym, że przedsiębiorca oprócz zaproponowania podróży innym autobusem bez dodatkowych kosztów do miejsca docelowego, powinien przedstawić także inną propozycję - zwrot ceny biletu. A pasażer powinien mieć możliwość wyboru - czy chce dojechać na miejsce czy odzyskać pieniądze.

W przypadku, gdy przewoźnik nie da pasażerom takiej możliwości wyboru, to mają oni prawo nie tylko do zwrotu pieniędzy za podróż, ale i odszkodowania wynoszącego 50 proc. ceny biletu. A pieniądze powinni otrzymać w ciągu miesiąca od złożenia wniosku o wypłatę takiego odszkodowania.

Może być i tak, że jadąc na święta autobus popsuje się i stanie w szczerym polu. W takiej sytuacji przewoźnik ma obowiązek podstawić drugi autobus.

Jeżeli odjazd z dworca opóźni się o ponad 90 minut, to pasażerowie podróżujący autobusami na trasach, których pokonanie zajmuje ponad trzy godziny, powinni mieć zapewnione napoje i przekąski przez czas opóźnienia. A jeżeli opóźnienia jest tak duże, że konieczny jest pobyt przez noc lub więcej, to podróżni muszą mieć zapewniony nieodpłatny nocleg lub transport do miejsca zakwaterowania.

Jeżeli podróżni są niezadowoleni z usług i składają reklamacje, a te nie są uwzględnianie, to będą mogli złożyć skargę do organizatora publicznego transportu zbiorowego, czyli gminy, związku międzygminnego, powiatu lub związku powiatów albo województwa. Tak jest w przypadku krajowych przewozów. Gdy mamy do czynienia z podróżą międzynarodową, to skargę można złożyć do głównego inspektora transportu drogowego.

Przedsiębiorcy muszą też uważać na spóźnienia i prawa pasażerów z tym związane. Jeżeli okaże się, że nie oferowali np. alternatywnego przewozu, gdy było to konieczne albo zwrotu ceny biletów, czy też zapomnieli o przekąskach, gdy opóźnienie miało miejsce na dłuższych trasach, to narażą się na karę do 30 tys. zł.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"