Nowe podejście do ubezpieczeń
Zauważalnym na świecie nowym trendem w ubezpieczeniach komunikacyjnych jest personalizacja, czyli uzależnienie płatności za tę usługę od stylu jazdy i częstotliwości korzystania z wykupionej polisy. To na te potrzeby znajdujące się w samochodzie ubezpieczonego urządzenia zbierają dane dotyczące np. stylu jazdy (rozwijanej prędkości czy częstotliwości gwałtownych przyspieszeń i hamowań), działania pojazdu czy geolokalizacji.
Pozwalają one ustalić m.in. to, czy kierowca przestrzega reguł ruchu drogowego, jak często bierze udział w kolizjach lub niebezpiecznych sytuacjach, po jakich drogach się porusza, w jakich godzinach najczęściej prowadzi itp.
Na ich podstawie obliczana jest indywidualna składka ubezpieczeniowa.
Zagrożenie dla prywatności
Wyzwaniem w branży ubezpieczeniowej jest więc takie przetwarzanie informacji, aby umożliwić indywidualizację oferty, nie naruszając przy tym prywatności. Już samo zbieranie ogromnych ilości danych jest zagadnieniem niebanalnym z punktu widzenia ochrony danych osobowych - pozyskiwane powinny być bowiem tylko takie dane, które są niezbędne do realizacji wskazanego celu. Kolejna kwestia to odpowiednie ich zabezpieczenie.
Privacy by design
Projekt ma w założeniu być swego rodzaju analizą w fazie projektowania. Zamierzeniem realizujących go instytucji jest przygotowanie rekomendacji w zakresie rozwiązań, które należy przyjąć, aby zagadnienie prywatności włączone było w cały proces opracowywania systemu spersonalizowanych ubezpieczeń.