Wdrożenie rozwiązań cyfrowych będzie kluczowe dla obniżenia kosztów działalności, dostosowania usług do zmieniających się potrzeb klienta oraz wdrażania rozwiązań o wysokiej wartości dodanej. W krótszej perspektywie czasowej będą one dostępne jednak dla dużych przewoźników, którzy będą mieli możliwości ich wdrożenia, co może stworzyć dodatkową barierę dla mniejszych przedsiębiorców i przyczynić się do wzrostu koncentracji rynku.

Z ankiety PwC wynika, że 68 proc. prezesów globalnych spółek spodziewa się, że zmiany w kluczowych technologiach świadczenia usług spowodują przełom w ich działalności. Cyfryzacja w wymiarze podstawowym polega na informatyzacji procesów, automatyzacji obsługi administracyjnej, optymalizacji sieci transportowych dzięki wykorzystaniu rozwiązań do modelowania geograficznego sieci.
Uwagą inwestorów cieszą się technologie automatyzacji procesów z wykorzystaniem botów software'owych (nazwane RPA), które zastępują operacje wykonywane przez ludzi na komputerach.
W transporcie istnieje duża przestrzeń do automatyzacji procesów administracyjnych z wykorzystaniem botów, co dostrzegły przedsiębiorstwa. PwC szacuje, że w latach 2016–2022 średnioroczna dynamika przychodów spółek świadczących rozwiązania z zakresu RPA wyniesie 50 proc. Spółki oferujące rozwiązania telematyczne zanotują blisko 8-procentowy średnioroczny wzrost, firmy zaś oferujące rozwiązania pozwalające na remonty predykcyjne – 37 proc. średniorocznie. Obiecująca jest także technologia blockchain, zwiększająca bezpieczeństwo obrotu poprzez lepszą identyfikację produktu, przejrzystość i niezawodność.