To Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) oraz Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii); Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) oraz Port of Felixstowe Limited (Londyn); International Container Terminal Services (Manilia), a także Mota-Engil Central Europe PPP Road (spółka z Krakowa). Wszystkie oferty zostały dopuszczone do dalszego etapu procedury związanej z wyborem partnera, który zaprojektuje, zbuduje oraz zajmie się eksploatacją Portu Zewnętrznego przez 30 lat.
W przyszłym miesiącu zarząd gdyńskiego portu ma ocenić oferty, natomiast od kwietnia do listopada będą trwały konsultacje już z potencjalnymi kontrahentami. Finał nastąpi jesienią przyszłego roku, gdy wtedy planowane jest podpisanie umowy z wybraną firmą.
Czytaj także: Port Gdynia z perspektywą wzrostu przeładunków
Realizacja projektu Portu Zewnętrznego będzie prowadzona w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Taki kształt relacji biznesowych jest najbardziej efektywny w kontekście angażowanych środków publicznych oraz spodziewanych przychodów, jakie będą rok do roku wpływać do budżetu – twierdzi zarząd gdyńskiego portu. Według ekspertów Ernst & Young, którzy są członkiem zespołu doradczego w procedurze PPP, przychody z podatków w ramach działalności Portu Zewnętrznego szacuje się na 3-4 mld zł.
Inwestycja obejmie budowę nowego pirsu portowego (czyli sztucznego półwyspu), na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy oraz prawdopodobnie inne dodatkowe instalacje. Port Zewnętrzny stanie się przedłużeniem istniejącego Molo Węglowe. Pogłębione nowe akweny Portu Gdynia będą mieć 17 metrów głębokości przy nabrzeżach, podczas gdy obecnie maksymalna głębokość akwenów Portu Gdynia wynosi około 13,5 metra.