Reklama

Na tym bardzo zależy Kremlowi. Chce zniesienia sankcji USA na jedną firmę

Ta propozycja została przedstawiona Białemu Domowi miesiąc temu, ale dopiero teraz Kreml ją upublicznił, bo sprawa nie idzie po myśli reżimu. Kremlowskim elitom bardzo zależy na zdjęciu sankcji z narodowego przewoźnika: Aerofłotu.

Publikacja: 11.04.2025 13:01

Na tym bardzo zależy Kremlowi

Na tym bardzo zależy Kremlowi

Foto: Bloomberg

Wznowienie ruchu lotniczego między Rosją i Stanami Zjednoczonymi powinno stać się następstwem zniesienia amerykańskich sankcji wobec Aerofłotu – uważa Siergiej Ławrow, szef rosyjskiego MSZ. Urzędnik przyznał, że Moskwa zaproponowała to Waszyngtonowi „ponad miesiąc temu”, ale jak dotąd nie dostała od Amerykanów żadnej odpowiedzi.

Kreml złożył propozycję w sprawie Aerofłotu

„To (wznowienie bezpośredniego ruchu lotniczego między Rosją a USA – red.) powinno być następstwem zdjęcia sankcji z Aerofłotu. Złożyliśmy tę propozycję jeszcze przed wspomnianym spotkaniem w Rijadzie ponad miesiąc temu. Amerykanie ją przyjęli, ale jak dotąd nie widzimy żadnego działania będącego odpowiedzią” – powiedział urzędnik cytowany przez gazetę RBK.

Czytaj więcej

Brak ceł na Rosję i inne reżimy? Biały Dom się tłumaczy

Ławrow dodał, że na spotkaniu w Stambule 10 kwietnia delegacja rosyjska przypomniała delegacji amerykańskiej o tej propozycji. Amerykanie jednak nie podjęli tematu.

Po poprzednich rozmowach w Stambule, 27 lutego, Moskwa zaproponowała Waszyngtonowi wznowienie bezpośrednich lotów. USA i Unia Europejska zamknęły swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów po napaści Putina na Ukrainę. Moskwa odpowiedziała 36 państwom, żądając, aby ich samoloty uzyskały specjalne zezwolenia na loty od Rosawiacji lub Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Reklama
Reklama

Aerofłot lata po Rosji

24 lutego 2022 r. Waszyngton nałożył sankcje na eksport towarów lotniczych do Rosji. W szczególności, w przypadku samolotów dostarczanych za granicę, w których ponad 25 proc. części stanowiły części amerykańskie, wymagane było uzyskanie specjalnej licencji. Kilka dni później Aerofłotowi odebrano amerykańskie przywileje eksportowe i zakazano mu tankowania, serwisowania i naprawiania samolotów używanych przez firmę, a także sprzedaży części zamiennych.

Czytaj więcej

Bez importu rosyjskie lotnictwo nie istnieje

Wszystko to doprowadziło do zapaści rosyjskiego sektora lotniczego, który przed agresją na Ukrainę był w ponad 80 proc. zależny od importu, głównie z krajów, które później wprowadziły sankcje. Sam Aerofłot pozostaje na garnuszku rosyjskich podatników. Po nałożeniu sankcji firma otrzymała ogromne dotacje budżetowe. Oficjalnie specjalny program wsparł 19 rosyjskich linii, ale 80 proc. pieniędzy trafiło do Aerofłotu.

Czytaj więcej

Rosyjski przewoźnik kwitnie. Szef Aerofłotu przedstawił Putinowi wielkie plany

Aerofłot jest największym przewoźnikiem Rosji pod względem floty, ruchu pasażerskiego i przychodów. Według własnych danych w 2024 roku linie grupy (także objęte sankcjami – Rossija obsługująca rosyjski reżim i tanie linie Pabieda) przewiozły 55,3 mln pasażerów (prawie połowę ruchu pasażerskiego wszystkich rosyjskich linii lotniczych), co stanowi wzrost o 16,8 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Łącznie w ubiegłym roku rosyjscy operatorzy zwiększyli przewozy o 5,9 proc., do 111,7 mln osób, podała Rosawiacja. Większość tego ruchu stanowiły loty krajowe.

Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Transport
Chińskie e-auta zalewają świat. Europa bije na alarm
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama