Lufthansa dopięła swego, ma mniejszość we włoskim przewoźniku

Lufthansa uzyskała w końcu dostęp do następcy Alitalii, ITA Airways. Włoski resort gospodarki podał, że po trudnych negocjacjach i różnicy zdań co do ostatecznej ceny stronom udało się zawrzeć umowę o kupieniu przez grupę Lufthansy za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways.

Publikacja: 17.11.2024 15:41

Lufthansa dopięła swego, ma mniejszość we włoskim przewoźniku

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Zobowiązania dotyczące działań zaradczych mających zapewnić zdrową konkurencję wysłano do pionu konkurencji Komisji Europejskiej, warunki ekonomiczne nie uległy zmianie wobec porozumienia z maja 2023, a ostateczny podpis ministra gospodarki Giancarlo Giorgettiego na dokumencie negocjowanym z Brukselą pozwolił dotrzymać ostatecznego terminu 11 listopada o północy wysłania do KE pakietu działań zaradczych — podała AFP i prasa francuska.

W maju 2023 strony ustaliły, że Lufthansa przejmie początkowo za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways, z opcją w drugim etapie kupna 49 proc. także za 325 mln euro i docelowo przejęcia całości w średnim terminie. Bruksela zgodziła się na to, ale zażądała od obu przewoźników ograniczenia liczby lotów na kilku połączeniach dla zachowania konkurencji. Ostatecznym terminem wysyłki odpowiednich dokumentów był początkowo 4 listopad, następnie 11 listopad.

Czytaj więcej

Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia

Według włoskiej prasy, Niemcy zażądali rabatu 10 mln euro od ustalonej ceny kupna z powodu zmniejszenia wartości rynkowej ITA w związku ze spodziewaną stratą w IV kwartale. Włosi nie zgodzili się na to, a minister Giorgetti odmówił podpisania dokumentów dla Brukseli, zażądał ponadto oddania przez inne linie lotnicze działek czasowych startów i lądowań na włoskich lotniskach dla zachowania konkurencji.

Porozumienie podpisane w ostatniej chwili jest dobrą wiadomością dla Lufthansy, która w III kwartale zmniejszyła zysk netto o 8 proc. do 1,1 mld euro na skutek większych kosztów operacyjnych i podwyżek płac. Przewoźnikowi udało się z kolei zwiększyć obroty o 5 proc. do 10,74 mld euro dzięki ożywieniu popytu na przewozy, wzrosły o 6 proc. do 40 mln osób.

ITA potwierdziła we wrześniu poprawę swych finansów, wyszła spod kreski w I półroczu osiągając zysk operacyjny brutto 62 mln euro po stracie 68 mln rok wcześniej. Obroty wzrosły o 27 proc. do 1,4 mld euro.

Zobowiązania dotyczące działań zaradczych mających zapewnić zdrową konkurencję wysłano do pionu konkurencji Komisji Europejskiej, warunki ekonomiczne nie uległy zmianie wobec porozumienia z maja 2023, a ostateczny podpis ministra gospodarki Giancarlo Giorgettiego na dokumencie negocjowanym z Brukselą pozwolił dotrzymać ostatecznego terminu 11 listopada o północy wysłania do KE pakietu działań zaradczych — podała AFP i prasa francuska.

W maju 2023 strony ustaliły, że Lufthansa przejmie początkowo za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways, z opcją w drugim etapie kupna 49 proc. także za 325 mln euro i docelowo przejęcia całości w średnim terminie. Bruksela zgodziła się na to, ale zażądała od obu przewoźników ograniczenia liczby lotów na kilku połączeniach dla zachowania konkurencji. Ostatecznym terminem wysyłki odpowiednich dokumentów był początkowo 4 listopad, następnie 11 listopad.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kubie zabrakło paliwa lotniczego. Rejsy odwołane, bo rosyjskie dostawy zawiodły
Transport
LOT po personalnych turbulencjach. Bliski koniec zamieszania?
Transport
Niemcy eksportują ciężarówki do Rosji pomimo sankcji
Transport
Elektryfikacja chińskiej motoryzacji odbije się czkawką na rynku ropy
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Transport
To nie koniec rewolucji w LOT. Trwają wielkie porządki
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska