Bilety kolejowe po 9 euro w Niemczech. Rozczarowujące i drogie doświadczenie

Wprowadzenie biletu miesięcznego za 9 euro na przejazdy kolejkami miejskimi i regionalnymi w Niemczech miało pomóc w walce z ociepleniem klimatu. Okazało się rozczarowującym i drogim doświadczeniem.

Publikacja: 02.09.2024 12:43

Bilety kolejowe po 9 euro w Niemczech. Rozczarowujące i drogie doświadczenie

Foto: Bloomberg

Jak wynika ze wspólnych badań ifo Institute, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) oraz University of Salzburg (PLUS) eksperymentalne wprowadzenie w 2022 r. biletu miesięcznego za 9 euro, który miał być wykorzystywany przede wszystkim na dojazdy do pracy,  zmniejszyło ruch samochodowy jedynie o 4 do 5 proc.

Jednocześnie okazało się, że z powodu większego popytu na podróże koleją pociągi były opóźnione, co wpłynęło niekorzystnie także na rozkład kolei dalekobieżnych.

Te opóźnienia (czyli odchylenie od rozkładu o 15 minut) zanotowano w przypadku co trzeciego kursu kolejowego.

-Koszty kolejowego eksperymentu rządu federalnego z biletami po 9 euro kosztowały budżet 2,5 mld euro. Okazały się bardzo drogim i nieefektywnym eksperymentem w walce z ociepleniem klimatu i tylko nieznacznie zmniejszyło ruch samochodowy - powiedziała Sarah Necker, dyrektorka Ludwig Erhard ifo Center for Social Market Economy.    

Z tanich przejazdów skorzystało 430 tys. pasażerów

Ifo wskazuje również, że największe opóźnienia dotyczyły przewozów regionalnych. A z tanich przejazdów korzystało o 430 tysięcy pasażerów więcej, niż przed wprowadzeniem biletu. - Przy tym najbardziej zwiększyła się także liczba korzystających z taniego biletu podczas weekendów. A to oznacza, że eksperyment, który miał zachęcić do odstawienia samochodów w przejazdach do pracy, nie do końca się powiódł - zauważa cytowany w komunikacie ifo prof. Mario Liebensteiner, analityk systemów energetycznych w FAU.

Zwraca on uwagę, że kiedy eksperyment zakończył się po trzech miesiącach letnich w 2022 roku, popyt na podróże koleją automatycznie spadł. Czyli miał efekt ekonomiczny, ale nawyków Niemców nie zmienił.

Powtórzenia eksperymentu nie będzie

Już wiadomo także, że ten letni eksperyment, kontynuowany nie będzie. A wprowadzony w marcu 2023 i kosztujący 49 euro Deutschlandticket, pozwalający na nieograniczone podróże regionalnymi środkami transportu po całych Niemczech, podrożeje o 7 -10 euro.

Ekonomiści są sceptyczni co do sensu kontynuacji i tego projektu. - Deutschlandticket, do którego rząd federalny dołożył połowę kosztów, czyli 1,5 mld euro, obniżył liczbę podróży samochodami jeszcze mniej, niż bilet za 9 euro. I to pomimo tego, że obowiązuje przez dłuższy czas - wskazuje Sarah Necker. Jej zdaniem Deutschlandticket jest atrakcyjny przede wszystkim dla osób, które regularnie korzystają z publicznego transportu i teraz płacą mniej.

Z Deutschlandticket tanio nawet do Austrii czy Szwajcarii

 Bilet za 49 euro dostępny jest tylko cyfrowo (potrzebna jest rejestracja, ale osoby zameldowane poza Niemcami także mogą z niej korzystać), w abonamencie. Bilet umożliwia korzystanie ze wszystkich lokalnych środków transportu: metra, komunikacji miejskiej, kolei miejskiej (S Bahn), kolei regionalnych wszystkich przewoźników na terenie całego kraju.

Działa też w pociągach przyspieszonych RE, które często pokonują niemałe odległości. Obowiązuje również do granicznych stacji niemieckiego obszaru taryfowego, czyli np. do stacji Basel Badischer Bahnhof w Szwajcarii i austriackich miast Salzburg oraz Kufstein. Jak podaje stowarzyszenie niemieckich przewoźników VDV, średnio miesięcznie korzysta z niego około 10 mln osób.

Jak wynika ze wspólnych badań ifo Institute, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) oraz University of Salzburg (PLUS) eksperymentalne wprowadzenie w 2022 r. biletu miesięcznego za 9 euro, który miał być wykorzystywany przede wszystkim na dojazdy do pracy,  zmniejszyło ruch samochodowy jedynie o 4 do 5 proc.

Jednocześnie okazało się, że z powodu większego popytu na podróże koleją pociągi były opóźnione, co wpłynęło niekorzystnie także na rozkład kolei dalekobieżnych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących
Transport
Odbudowa dróg i torów po powodziach pochłonie miliardy
Transport
Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć
Materiał Promocyjny
Transformacja napędzana biomasą
Transport
Powódź w Austrii. Zamknięte drogi, wstrzymany transport