Kryzys na budowach odcinków dróg ekspresowych S3 Dargobądz–Troszyn oraz S6 obwodnicy Koszalina wydaje się zażegnany. Co prawda, wiążące ustalenia dotyczące dalszych losów strategicznych dla Zachodniego Pomorza kontraktów drogowych (są łącznie warte ponad 1,1 mld zł) zostaną podjęte dopiero 8 kwietnia, ale perspektywa kompletnego zatrzymania inwestycji, przynajmniej na razie, stała się mało realna. – Konsorcja, których liderem jest Polbud, wznowią jeszcze dziś prace – poinformowała w czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Przez najbliższe dwa i pół tygodnia roboty na obydwu odcinkach mają być prowadzone zgodnie z planem.
Czytaj więcej
W połowie marca zakończyła się zimowa przerwa na budowach dróg. Zachodnie Pomorze, Dolny Śląsk i Małopolska – to w tych regionach będą finalizowane najważniejsze w tym roku inwestycje.
Nowe drogi w Polsce. Skromny 2024 rok
To dwa z dziesięciu fragmentów dróg ekspresowych na terenie całego kraju, które mają być udostępnione kierowcom jeszcze w tym roku. Polbud Pomorze na początku marca wstrzymał na nich prace, domagając się dodatkowych pieniędzy z tytułu zwiększenia waloryzacji oraz dodatkowych robót związanych z gazociągiem. Wykonawca domaga się też przedłużenia terminu zakończenia inwestycji. Odcinek S3 powinien być gotowy w połowie maja, obwodnica Koszalina – już za miesiąc.
Cały 2024 r. będzie pod względem oddawania do użytku nowych odcinków wyjątkowo skromny. Jak zapowiedziała GDDKiA, do ruchu ma być włączonych łącznie 175 km, w tym niespełna 25 km autostrady A2 na wschód od Warszawy. To gorszy wynik w porównaniu z ubiegłym rokiem, w którym kierowcy mogli skorzystać z nowych 267 km. I zdecydowanie słabszy, jeśli wziąć pod uwagę dwa i trzy lata wstecz, gdy sieć drogowa powiększała się odpowiednio o 345 km oraz 425 km. Ten spadek nie powinien jednak dziwić: jest efektem cyklu inwestycyjnego, a teraz przypada zmiana perspektyw finansowych UE.
W tym roku ważne będzie jednak domknięcie dwóch kluczowych arterii dla szlaków północ–południe. Pierwsza to trasa S3. Na południu oddany zostanie 16-kilometrowy odcinek Bolków–Kamienna Góra Północ. Na północnym końcu trasy, prowadzącym do zespołu portów morskich Świnoujście–Szczecin na Pomorzu Zachodnim, trzeba jeszcze dokończyć dwa kawałki: wspomniane 16 km odcinka Dargobądz–Troszyn oraz 17 km odcinka Świnoujście-Dargobądz. Ułatwią skomunikowanie z głównymi atrakcjami turystycznymi woj. zachodniopomorskiego.