Gniew przewoźników. "Ukraińskie służby traktują nas jak bankomaty, tracimy rynek"

Blokada na granicy z Ukrainą nie skończy się szybko. Dla polskich firm to kwestia życia i śmierci.

Aktualizacja: 20.11.2023 06:15 Publikacja: 20.11.2023 03:00

Polskie firmy od wiosny biją na alarm, także w sprawie przewozów niezgodnych z umową transportową

Polskie firmy od wiosny biją na alarm, także w sprawie przewozów niezgodnych z umową transportową

Foto: Darek Delmanowicz, PAP

Już w tę środę protest przewoźników, trwający od dwóch tygodni na granicy z Ukrainą, ma się rozszerzyć na przejście w Medyce. Emocje buzują, bo jak twierdzą uczestnicy blokady, wskutek zbyt liberalnego podejścia do firm przewozowych zza naszej wschodniej granicy rynek dla nich gwałtownie się kurczy.

– Tamtejsze służby traktują nas jak bankomaty, a w Polsce tracimy rynek. Jak mamy konkurować z ukraińskimi firmami, gdy musimy płacić kierowcy 2,5 tys. euro, a firmy ukraińskie płacą 700 euro? – mówi nam jeden ze strajkujących.

Szturm na polski rynek

Ukraińscy przedsiębiorcy weszli na wart 136 mld zł polski rynek przewozowy z przytupem, tuż po tym jak zostali dopuszczeni do wykonywania przewozów dwustronnych i tranzytowych umową transportową z UE.

– Mają wszystkie przywileje unijne, a zarazem żadnych obowiązków – uważa jeden z polskich przedsiębiorców, którzy domagają się przywrócenia zezwoleń na przewozy komercyjne. Szybko wypchnęli z atrakcyjnych przewozów do Ukrainy polskie firmy. Ich właściciele wskazują na nierówne warunki działania, w szczególności znacznie niższe koszty zatrudnienia. – Stawki w przewozach do Ukrainy muszą być wysokie (sięgają 2 euro za km), bo samochody tracą dużo czasu na granicy. Firma jeżdżąca do Niemiec zrobi w miesiącu pięć kółek, a do Ukrainy – tylko dwa. To się odbija na wynagrodzeniach kierowców – tłumaczy różnice Jan Matkowsky z Przemyśla.

Czytaj więcej

Stanie cała granica z Ukrainą. O przetrwanie walczą przewoźnicy z obu stron

Polskie firmy od wiosny biją na alarm, także w sprawie przewozów niezgodnych z umową transportową. Dane GITD nie potwierdzają jednak łamania prawa przez ukraińskich przewoźników: na ponad 10 tys. kontroli wykrytych zostało kilkanaście przypadków wykonywania nielegalnych przewozów. Przedsiębiorcy domagają się też udrożnienia granic.

– Powinien być przeprowadzony międzynarodowy audyt przejść granicznych, aby uzyskać obiektywny obraz – uważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek.

Szukanie równowagi

– Przed wojną blisko 90 proc. ukraińskiego eksportu realizowano drogą morską. Od 2022 r. zdecydowaną większość tego przejął transport drogowy. A jeszcze przed wojną mieliśmy poważny konflikt o pozwolenia przewozowe, które Polska bardzo ograniczała ukraińskim przewoźnikom. Nasi kierowcy nie chcieli jeździć do Ukrainy, tymczasem wydawanie pozwoleń załatwialiśmy na zasadzie równoważności: skoro nasi potrzebują tyle i tyle pozwoleń do Ukrainy, to my dajemy im tyle samo. Więcej pozwoleń dostawali wtedy przewoźnicy rosyjscy i białoruscy, po ok. 200 tys., a Ukraińcy – 160 tys. Żądanie przywrócenia teraz pozwoleń dla kierowców z Ukrainy w takiej liczbie jest absurdalne. Przecież Polska jest krajem tranzytowym dla Ukrainy w drodze na zachód Europy. Ukraina dla naszych przewoźników taka nie jest – mówi Jacek Piechota, prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej.

Już w tę środę protest przewoźników, trwający od dwóch tygodni na granicy z Ukrainą, ma się rozszerzyć na przejście w Medyce. Emocje buzują, bo jak twierdzą uczestnicy blokady, wskutek zbyt liberalnego podejścia do firm przewozowych zza naszej wschodniej granicy rynek dla nich gwałtownie się kurczy.

– Tamtejsze służby traktują nas jak bankomaty, a w Polsce tracimy rynek. Jak mamy konkurować z ukraińskimi firmami, gdy musimy płacić kierowcy 2,5 tys. euro, a firmy ukraińskie płacą 700 euro? – mówi nam jeden ze strajkujących.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Uber: Straciliśmy w Polsce 30 proc. kierowców. Ta liczba będzie rosła
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Transport
Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność
Transport
Węgrzy podają szczegóły budowy swojego CPK. Ale plany są już dużo mniej ambitne
Transport
Największy Boeing 777-9 walczy w powietrzu o certyfikację
Transport
Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia
Transport
Aeroflot nie chce rosyjskich Superjetów. Zrywa umowę