Rząd Orbana chce odkupić lotnisko w Budapeszcie. Może pomóc Katar

Węgry są gotowe do pozbycia się aktywów niestrategicznych, aby pozyskać środki na odkupienie lotniska w Budapeszcie – ujawnił minister rozwoju gospodarczego Marton Nagy. Na razie rząd ma za mało pieniędzy.

Publikacja: 04.10.2023 14:15

Rząd Orbana chce odkupić lotnisko w Budapeszcie. Może pomóc Katar

Foto: Bloomberg

Pakiet pozyskanego finansowania miałby obejmować środki budżetowe oraz pieniądze z banku rozwoju – dodał podczas konferencji prasowej w Budapeszcie. Powiedział również, że rząd spodziewa się zakończenia rozmów do końca roku. Nie określił, jakie aktywa mogą zostać sprzedać. Marton Nagy wcześniej proponował opcję wykorzystania obligacji walutowych do finansowania zakupu lotniska. Wiadomo jednak, że port w Budapeszcie wyceniany jest na ok 4 mld euro. I że takich pieniędzy państwo nie ma. Jako potencjalnego partnera rządu Viktora Orbana w tym projekcie najczęściej wymieniany jest inwestor z Kataru - operator lotniska w Dausze.

Czytaj więcej

Węgrzy podnoszą podatek bankowy. Bo budżet się nie spina

Poszukiwanie pieniędzy

Budapeszteńskim lotniskiem zarządza dzisiaj niemiecka spółka AviAlliance która jest też jego największym udziałowcem. We środę, 4 października potwierdziła, że ​​otrzymała ofertę. „Obecni właściciele dokonali przeglądu oferty w interesie swoich funduszy i zdecydowali się rozpocząć formalne rozmowy, które mają potrwać kilka miesięcy” – czytamy w oświadczeniu AviAlliance cytowanym przez Reutera.

Rząd Viktora Orbana kupno lotniska planował od lat i w 2021 r. złożył wtedy niewiążącą ofertę. Ten proces został wstrzymany ze względu na wysoką inflację i niepewną sytuację na światowych rynkach finansowych. We wrześniu 2023 Węgry złożyły już formalną ofertę zakupu większościowego pakietu udziałów w porcie lotniczym w Budapeszcie.

Oczekuje się teraz, że strony rozpoczną konkretne rozmowy. Na razie wiadomo, że Węgry chcą przejąć 51 proc. udziałów za pośrednictwem kontrolowanej przez państwo spółki inwestycyjnej, a pozostałe 49 proc. ma zostać przejęte przez innego operatora portu lotniczego. Wiadomość o rozmowach pojawiła się w ostatni wtorek, czyli w dniu kiedy Węgry sprzedały euroobligacje o wartości 1,75 miliarda euro .Ta kwota ma pokryć zwiększone zapotrzebowania na finansowanie w tym roku oraz plany prefinansowania długu z terminem spłaty w 2024 r.

Kolejne cele do odbicia

Prywatyzacja lotniska w Budapeszcie rozpoczęła się w 2005 roku, a rząd węgierski sprzedał pozostałe udziały w 2011 roku, rok po powrocie premiera Viktora Orbana do władzy, bo były potrzebne pieniądze. Umowa koncesyjna obowiązuje do 2080 roku. Rząd węgierski od pewnego czasu stara się przywrócić majątek pod kontrolę rządu, a stosunki między AviaAlliance i rządem są bardzo napięte. AviaAlliance należy do niemieckiego giganta budowlanego i jest wyspecjalizowana w inwestycjach w porty lotnicze. W Budapest Airport ma 55,44 proc. udziałów, a razem z partnerami z konsorcjum 75 proc. minus jeden głos. Od czasu objęcia władzy przez premiera Viktora Orbana w 2010 roku jego rząd zwiększył udział państwa Węgier w sektorach energetycznym, bankowym, telekomunikacyjnym i medialnym. Teraz przyszła kolej na „odbicie” lotniska.

Pakiet pozyskanego finansowania miałby obejmować środki budżetowe oraz pieniądze z banku rozwoju – dodał podczas konferencji prasowej w Budapeszcie. Powiedział również, że rząd spodziewa się zakończenia rozmów do końca roku. Nie określił, jakie aktywa mogą zostać sprzedać. Marton Nagy wcześniej proponował opcję wykorzystania obligacji walutowych do finansowania zakupu lotniska. Wiadomo jednak, że port w Budapeszcie wyceniany jest na ok 4 mld euro. I że takich pieniędzy państwo nie ma. Jako potencjalnego partnera rządu Viktora Orbana w tym projekcie najczęściej wymieniany jest inwestor z Kataru - operator lotniska w Dausze.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W PKP Cargo nasilają się wzajemne oskarżenia
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Transport
Uber: Straciliśmy w Polsce 30 proc. kierowców. Ta liczba będzie rosła
Transport
Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność
Transport
Węgrzy podają szczegóły budowy swojego CPK. Ale plany są już dużo mniej ambitne
Transport
Największy Boeing 777-9 walczy w powietrzu o certyfikację
Transport
Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia