Qatar Airways grozi, że nie kupi silników P&W

Linia zagroziła na salonie w Singapurze rezygnacją z kupna silników Pratt & Whitney dla swej floty airbusów, ponieważ jest z nimi "masa problemów".

Publikacja: 17.02.2016 15:53

Przewoźnik znad Zatoki zamówił w Tuluzie 50 samolotów A320neo, pierwszą maszynę miał odebrać w grudniu, ale nie zgodził się z powodu problemów z silnikami, samolot trafił w styczniu do Lufthansy.

Prezes linii Akbar al-Baker, znany skądinąd z wyśrubowanych wymagań - zapytany o wyjaśnienia, stwierdził: - Jest mnóstwo rzeczy nie tak z A320neo, z silnikami, więc odmówiliśmy przyjęcia tych samolotów.

- Chcę wyraźnie powiedzieć: to nie jest wina Airbusa. Airbus wywiązał się ze swojej części, ale jak wiadomo, samolot nie może latać bez silników. A oni mają ogromne problemy z silnikami - powiedział dziennikarzom.

- Nie chcę wchodzić w szczegóły, ale Qatar Airways nie przyjmie samolotu z tymi silnikami, chyba że zostaną bardzo poprawione. Inaczej nie będziemy mieli innego wyjścia, jak poszukać zastępczej dostawy.

O dostawę silników do nowych samolotów wąskokadłubowych Airbusa konkurują amerykański Pratt & Whitney i spółka Safran-General Electric, CFM Int'l. Amerykanie przyznali, że ich silnik ma problemy, ale nie zagrażają one oszczędności 15 proc. w zużyciu paliwa.

- Nie anulujemy naszego zamówienia na A320neo - powiedział al-Baker. - Nasze stosunki z Airbusem są bardzo mocne. Mamy pełne zaufanie do programu NEO, ale możemy anulować całe zamówienie u Pratta & Whitneya - dodał.

Katarczyk znany z głośnego krytykowania podczas salonów niedotrzymywania przez producentów norm jakości jego linii powiedział również, że dostarczono silniki bez wymaganych osiągów.

- Oni twierdzą, że są w trakcie usuwania tych kwestii, ale nie zaufam, dopóki nie zobaczę tego. Zapytany, czy przewoźnik ustalił termin rozwiązania tych problemów odpowiedział: - Tak, daliśmy im termin - miesięcy.

Szef P&W Robert Leduc we wcześniejszej rozmowie z Reuterem przedstawił dalsze szczegóły dwóch problemów z tymi silnikami, które wpłynęły na czas ich uruchamiania i przyczyniały się do wysyłania mylnych meldunków komputerowych. Kwestie te zostały rozwiązane, producent dostarcza silniki zgodnie z najnowszym harmonogramem.

Przedstawiciele Airbusa i P&W wyjaśnili, że wprowadzono w I półroczu wolniejszy harmonogram dostaw dla zapewnienia płynnego zwiększania rytmu produkcji. Według Leduca, z 200 silników GTF, jakie mają powstać w 2016 r. 60-65 proc. zostanie dostarczone w II półroczu.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach