Biały Dom uziemia rosyjskie odrzutowce. Nowe sankcje

Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na samoloty biznesowe należące do rosyjskich firm. Restrykcje objęły dziewięć maszyn klasy biznes oraz 117 samolotów regularnych rosyjskich linii, w tym Aerofłotu.

Publikacja: 31.08.2023 11:47

Biały Dom uziemia rosyjskie odrzutowce. Nowe sankcje

Foto: Bloomberg

Departament Handlu USA umieścił na liście sankcyjnej samoloty rosyjskich firm zajmujących się biznesowymi przelotami lotniczymi. Według gazety „Izwiestia" na listę trafiły trzy odrzutowce biznesowe Gulfstream Aerospace G450 i jeden Airbus A320 linii lotniczych Meridian, dwa Gulfstream - G550 i G650 North-West, jeden G650 i Boeing 737 Premier Avia, a także jeden Airbus A319 firmy RusJet.

Spośród dziewięciu odrzutowców biznesowych objętych sankcjami tylko dwa samoloty Gulfstream firmy Meridian nadal latają na terenie Rosji, a także do Turcji (Stambuł, Dalaman i Bodrum) oraz Azerbejdżanu (Baku).

Czytaj więcej

Udany test samolotu SJ-100 zbudowanego z rosyjskich części

Kolejny Gulfstream tego przewoźnika nie poleciał od września ubiegłego roku, a inny stoi w hangarze od czerwca 2023 roku. Samoloty innych operatorów przestały latać na przełomie lipca i sierpnia. Powodów uziemienia maszyn linie nie podają, ale prawdopodobnie chodzi o brak dostępu do części zamiennych i autoryzowanego serwisowania.

Biuro Przemysłu i Bezpieczeństwa Departamentu Handlu USA dodało też do listy nowe samoloty rosyjskich głównych linii lotniczych. Lista została uzupełniona o 117 jednostek obsługiwanych przez Aerofłot, Pobieda, S7 Airlines, Norwind, Nordstar, Ural Airlines, Utair, Yamal, Smartavia i inne.

Oznacza to, że maszyny nie mogą być obsługiwane na amerykańskich lotniskach. Dopuszczenie ich do ruchu w innych krajach może grozić wtórnymi sankcjami USA wobec miejscowych lotnisk i samolotów.

Wpływ sankcji na rosyjskie lotnictwo

Agencja Unian przypomina, że 17 maja wyszło na jaw, iż po zeszłorocznej agresji Rosji na Ukrainę rosyjskie linie lotnicze wykonały dwa tysiące lotów samolotami wyposażonymi w części i podzespoły, które utraciły ważność.
Utrudnienia w utrzymaniu przez rosyjskie linie zdatności do lotu maszyn produkcji zachodniej będą coraz większe, co grozi niedoborami floty. 6 lipca okazało się, że Ukraina znacjonalizowała samoloty wiodącego producenta samolotów wojskowych Rosji. Przejęty majątek objętego sankcjami rosyjskiego koncernu Rostech został włączony do skarbu państwa Ukrainy. Mowa o samolocie towarowo-pasażerskim AN-140-100 wartym prawie 150 mln hrywien.
Sankcje zatrzymały też produkcję samolotu Sukhoi SupeJet (SSJ-100), który był składany w kooperacji z włoskim Leonardo. Rosyjska United Aircraft Corporation próbuje teraz sprzedać swoje aresztowane w wyniku sankcji udziały w spółce SuperJet International (SJI) - joint venture z Leonardo.
Kupującym może zostać spółka inwestycyjna MarkAB Capital ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Umożliwi to rozpoczęcie w ZEA montażu rosyjskiego samolotu Sukhoi Superjet 100 (SSJ 100). SJI musi jednak uzyskać europejski certyfikat na samolot, który należy do firmy Jakowlew (dawny Irkut).
Biuro Inwestycyjne w Abu Zabi zatwierdziło w czerwcu projekt budowy regionalnej linii montażowej samolotów w Al Ain, nie ujawniło jednak informacji na temat samego samolotu, który planuje produkować. Zaznacza się, że fabryka może powstać do 2025 r., a do 2026 r. zorganizowany zostanie łańcuch dostaw niezbędnych komponentów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Włoch. Wartość inwestycji w pierwszym etapie szacowana jest na 200 mln euro.
Eksperci są sceptyczni co do perspektyw projektu w ZEA. Jest mało prawdopodobne, by strona rosyjska objęta wieloma sankcjami była w stanie współpracować lub otrzymać komponenty z zagranicy. Będą problemy ze znalezieniem alternatyw dla wielu komponentów, od układów klimatyzacji po unikalne opony, których linię produkcyjną zatrzymał francuski Michelin w 2022 r.

Departament Handlu USA umieścił na liście sankcyjnej samoloty rosyjskich firm zajmujących się biznesowymi przelotami lotniczymi. Według gazety „Izwiestia" na listę trafiły trzy odrzutowce biznesowe Gulfstream Aerospace G450 i jeden Airbus A320 linii lotniczych Meridian, dwa Gulfstream - G550 i G650 North-West, jeden G650 i Boeing 737 Premier Avia, a także jeden Airbus A319 firmy RusJet.

Spośród dziewięciu odrzutowców biznesowych objętych sankcjami tylko dwa samoloty Gulfstream firmy Meridian nadal latają na terenie Rosji, a także do Turcji (Stambuł, Dalaman i Bodrum) oraz Azerbejdżanu (Baku).

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski