Biały Dom uziemia rosyjskie odrzutowce. Nowe sankcje

Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na samoloty biznesowe należące do rosyjskich firm. Restrykcje objęły dziewięć maszyn klasy biznes oraz 117 samolotów regularnych rosyjskich linii, w tym Aerofłotu.

Publikacja: 31.08.2023 11:47

Biały Dom uziemia rosyjskie odrzutowce. Nowe sankcje

Foto: Bloomberg

Departament Handlu USA umieścił na liście sankcyjnej samoloty rosyjskich firm zajmujących się biznesowymi przelotami lotniczymi. Według gazety „Izwiestia" na listę trafiły trzy odrzutowce biznesowe Gulfstream Aerospace G450 i jeden Airbus A320 linii lotniczych Meridian, dwa Gulfstream - G550 i G650 North-West, jeden G650 i Boeing 737 Premier Avia, a także jeden Airbus A319 firmy RusJet.

Spośród dziewięciu odrzutowców biznesowych objętych sankcjami tylko dwa samoloty Gulfstream firmy Meridian nadal latają na terenie Rosji, a także do Turcji (Stambuł, Dalaman i Bodrum) oraz Azerbejdżanu (Baku).

Czytaj więcej

Udany test samolotu SJ-100 zbudowanego z rosyjskich części

Kolejny Gulfstream tego przewoźnika nie poleciał od września ubiegłego roku, a inny stoi w hangarze od czerwca 2023 roku. Samoloty innych operatorów przestały latać na przełomie lipca i sierpnia. Powodów uziemienia maszyn linie nie podają, ale prawdopodobnie chodzi o brak dostępu do części zamiennych i autoryzowanego serwisowania.

Biuro Przemysłu i Bezpieczeństwa Departamentu Handlu USA dodało też do listy nowe samoloty rosyjskich głównych linii lotniczych. Lista została uzupełniona o 117 jednostek obsługiwanych przez Aerofłot, Pobieda, S7 Airlines, Norwind, Nordstar, Ural Airlines, Utair, Yamal, Smartavia i inne.

Oznacza to, że maszyny nie mogą być obsługiwane na amerykańskich lotniskach. Dopuszczenie ich do ruchu w innych krajach może grozić wtórnymi sankcjami USA wobec miejscowych lotnisk i samolotów.

Wpływ sankcji na rosyjskie lotnictwo

Agencja Unian przypomina, że 17 maja wyszło na jaw, iż po zeszłorocznej agresji Rosji na Ukrainę rosyjskie linie lotnicze wykonały dwa tysiące lotów samolotami wyposażonymi w części i podzespoły, które utraciły ważność.
Utrudnienia w utrzymaniu przez rosyjskie linie zdatności do lotu maszyn produkcji zachodniej będą coraz większe, co grozi niedoborami floty. 6 lipca okazało się, że Ukraina znacjonalizowała samoloty wiodącego producenta samolotów wojskowych Rosji. Przejęty majątek objętego sankcjami rosyjskiego koncernu Rostech został włączony do skarbu państwa Ukrainy. Mowa o samolocie towarowo-pasażerskim AN-140-100 wartym prawie 150 mln hrywien.
Sankcje zatrzymały też produkcję samolotu Sukhoi SupeJet (SSJ-100), który był składany w kooperacji z włoskim Leonardo. Rosyjska United Aircraft Corporation próbuje teraz sprzedać swoje aresztowane w wyniku sankcji udziały w spółce SuperJet International (SJI) - joint venture z Leonardo.
Kupującym może zostać spółka inwestycyjna MarkAB Capital ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Umożliwi to rozpoczęcie w ZEA montażu rosyjskiego samolotu Sukhoi Superjet 100 (SSJ 100). SJI musi jednak uzyskać europejski certyfikat na samolot, który należy do firmy Jakowlew (dawny Irkut).
Biuro Inwestycyjne w Abu Zabi zatwierdziło w czerwcu projekt budowy regionalnej linii montażowej samolotów w Al Ain, nie ujawniło jednak informacji na temat samego samolotu, który planuje produkować. Zaznacza się, że fabryka może powstać do 2025 r., a do 2026 r. zorganizowany zostanie łańcuch dostaw niezbędnych komponentów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Włoch. Wartość inwestycji w pierwszym etapie szacowana jest na 200 mln euro.
Eksperci są sceptyczni co do perspektyw projektu w ZEA. Jest mało prawdopodobne, by strona rosyjska objęta wieloma sankcjami była w stanie współpracować lub otrzymać komponenty z zagranicy. Będą problemy ze znalezieniem alternatyw dla wielu komponentów, od układów klimatyzacji po unikalne opony, których linię produkcyjną zatrzymał francuski Michelin w 2022 r.

Departament Handlu USA umieścił na liście sankcyjnej samoloty rosyjskich firm zajmujących się biznesowymi przelotami lotniczymi. Według gazety „Izwiestia" na listę trafiły trzy odrzutowce biznesowe Gulfstream Aerospace G450 i jeden Airbus A320 linii lotniczych Meridian, dwa Gulfstream - G550 i G650 North-West, jeden G650 i Boeing 737 Premier Avia, a także jeden Airbus A319 firmy RusJet.

Spośród dziewięciu odrzutowców biznesowych objętych sankcjami tylko dwa samoloty Gulfstream firmy Meridian nadal latają na terenie Rosji, a także do Turcji (Stambuł, Dalaman i Bodrum) oraz Azerbejdżanu (Baku).

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół