Udany test samolotu SJ-100 zbudowanego z rosyjskich części

Prototyp rosyjskiego regionalnego samolotu pasażerskiego SJ-100 z rodziny Superjet wykonał swój pierwszy lot - poinformowało biuro prasowe Ministerstwa Przemysłu i Handlu Rosji.

Publikacja: 29.08.2023 14:36

Udany test samolotu SJ-100 zbudowanego z rosyjskich części

Foto: Bloomberg

„Testy potwierdziły stabilną pracę wszystkich systemów produkcji krajowej oraz sterowność i stabilność samolotu w powietrzu” – czytamy w komunikacie prasowym resortu.

Maszyna ma być rosyjską alternatywą dla importowanych airbusów i boeingów, na których dostawy zostały nałożone sankcje po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Tyle, że nadal pierwszy prototyp maszyny, która ma wejść do seryjnej produkcji, jest wyposażony w francusko-rosyjskie silniki SaM146, więc tak do końca rosyjski nie jest.

Ministerstwo podkreśla, że rosyjskim programistom i producentom udało się stworzyć własne rozwiązania konstrukcyjne i technologie oraz zainstalować je w samolocie. — Dotyczy to także awioniki, podwozia, pomocniczego zespół napędowy, zintegrowanego systemu sterowania, generatorów elektrycznych, klimatyzacji, systemów bezpieczeństwa pożarowego i wielu innych – powiedział rosyjski wicepremier oraz minister przemysłu i handlu Denis Manturow cytowany przez agencję Interfax.

Czytaj więcej

Rosyjskie linie lotnicze miały zostać uziemione. Jednak tak omijają sankcje

W poprzednich superjetach te komponenty pochodziły od zachodnich kooperantów. Łącznie w ramach programu substytucji importu Rosjanie zastąpili 40 systemów w SJ-100 rozwiązaniami wyprodukowanymi w kraju. A w ostatni poniedziałek Rosjanie informowali, że SJ-100, zbudowany w Centrum Produkcyjnym PJSC Jakowlew należącym do konsorcjum Rostec, pomyślnie przeszedł próby lądowania poza pasem startowym.

SJ-100 to samolot wąskokadłubowy o zasięgu od 2,5 do 4,5 tys. km. Powstał w ramach programu substytucji importowanych układów i podzespołów. Pod koniec tego roku dwie takie maszyny mają otrzymać Aerofłot i Rossiya.

Teraz trwają prace nad drugim prototypem SJ-100, już wyposażonym w rosyjskie silniki PD-8. Ta maszyna ma wkrótce również rozpocząć próby w powietrzu. Ministerstwo Przemysłu i Handlu podało, że silniki PD-8 przechodzą obecnie serię prób na stanowisku badawczym i testów na pokładzie latającego laboratorium Iljuszyn Ił-76LL.

„Testy potwierdziły stabilną pracę wszystkich systemów produkcji krajowej oraz sterowność i stabilność samolotu w powietrzu” – czytamy w komunikacie prasowym resortu.

Maszyna ma być rosyjską alternatywą dla importowanych airbusów i boeingów, na których dostawy zostały nałożone sankcje po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Tyle, że nadal pierwszy prototyp maszyny, która ma wejść do seryjnej produkcji, jest wyposażony w francusko-rosyjskie silniki SaM146, więc tak do końca rosyjski nie jest.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół