Greckie tankowce nagminnie łamią sankcje Unii, armatorzy zarabiają na wojnie

W maju gwałtownie wzrosło łamanie przez greckie tankowce antyrosyjskich sankcji na morski transport rosyjskich produktów naftowych. Grecja była jednym z krajów najdłużej blokujących 11 pakiet sankcji, który wprowadza kary dla nieuczciwego biznesu.

Publikacja: 25.06.2023 17:08

Greckie tankowce nagminnie łamią sankcje Unii, armatorzy zarabiają na wojnie

Foto: Kostas Tsironis/Bloomberg

Grupa „Instytutu Studiów Strategicznych Morza Czarnego” i redaktorzy BlackSeaNews monitorowali naruszenia embarga UE i G7 na transport rosyjskich produktów naftowych drogą morską z portów Morza Czarnego i Azowskiego.

Czytaj więcej

Grecja zaczyna korzystać z rynków finansowych

Rosyjskie paliwa kotwiczą w Grecji

Na portalu społecznościowym redaktor naczelny BlackSeaNews i szef projektu Black Sea Strategic Research Institute Andriej Klimienko opublikował wyniki tego monitoringu prowadzonego w okresie kwiecień-maj 2023 r. Zaznaczył, że są tacy, którzy nie wierzą w „bezczelne łamanie” unijnych i G7 sankcji na rosyjskie produkty naftowe. Ten materiał przekona ich, że jest inaczej.

„Zwłaszcza dla nich, którzy są pewni, że decyzje/zakazy/embarga działają same bez odpowiedniej kontroli – to jest badanie z morałem. Od 23.06.2023 takim tankowcom zabrania się wchodzenia do portów krajów UE, i to nie jest żart”, powiedział Klimienko w oświadczeniu.

Tak więc, zgodnie z wynikami monitoringu:

W maju 2023 r wzrosło zaangażowanie tankowców greckich armatorów w łamanie embarga. Wyniosło 54,5 proc. - 12 z 22 tankowców złamało sankcje Zachodu.

W maju 2023 roku nastąpił znaczny wzrost przypadków naruszeń embarga UE i G7 na import rosyjskich produktów naftowych drogą morską z portów Morza Czarnego i Azowskiego. Wielkość przewozów wyniosła 896 840 ton (wzrost o 170 630 ton, tj. 23,5 proc. w stosunku do kwietnia).

Najwięcej naruszeń – 17 z 22 w maju – dotyczyło dostaw produktów naftowych do przeładunków morskich w wyłącznej morskiej strefie ekonomicznej krajów Unii – Grecji (16) i Malty (1).

Czytaj więcej

Jedenasty pakiet sankcji już obowiązuje. Uderza w „Przyjaźń”, tiry, Chiny i Iran

Grecy bez skrupułów zarabiają na wojnie

Ponadto Klimienko podkreślił, że w maju 2023 roku wzrosła liczba bezpośredniego łamania embarga, kiedy tankowce wykonują rejsy z rosyjskimi produktami naftowymi bezpośrednio z portów Rosji do portów Unii i USA: w lutym 2023 roku był jeden taki rejs, a w marcu i kwietniu po 2, w maju już 5.

Te pięć rejsów z rosyjskim paliwem dopłynęło do Sarroque - Włochy; Agio Theodori - Grecja; Rijeka - Chorwacja; Rouen - Francja. W USA tankowce zawinęły do Fairless Hills, (Pensylwania). Rosyjskie produkty naftowe transportowały tankowce należące do armatorów z Grecji (4) i USA (1)”.

Również 9 z 17 rejsów z rosyjskimi produktami naftowymi do przeładunków na morzu w maju 2023 r. zostało zrealizowanych tankowcami należącymi do greckich armatorów.

Klimienko przypomniał, że właśnie starania Ukrainy o wpisanie 5 greckich armatorów na listę sponsorów rosyjskiej wojny doprowadziły do ​​zablokowania przez Grecję na długi czas 11. pakietu unijnych sankcji.

Czytaj więcej

Konwój z ropą z Rosji do Chin ugrzązł w Kanale Sueskim

Grupa „Instytutu Studiów Strategicznych Morza Czarnego” i redaktorzy BlackSeaNews monitorowali naruszenia embarga UE i G7 na transport rosyjskich produktów naftowych drogą morską z portów Morza Czarnego i Azowskiego.

Rosyjskie paliwa kotwiczą w Grecji

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Taksówkarze idą na współpracę z Uberen. To będzie koniec wojny
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Transport
Airbusom i Boeingom rosyjskich linii grozi aresztowanie za granicą
Transport
Rynek hulajnóg dodał gazu. Grozi mu hamowanie?
Transport
Sebastian Mikosz: CPK, czyli jak przykryć katastrofę
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Transport
Trudna zima Ryanaira. Linie tną kolejne połączenia
Transport
Airbus otwiera nowy dział. Ambitne plany koncernu