Greckie tankowce nagminnie łamią sankcje Unii, armatorzy zarabiają na wojnie

W maju gwałtownie wzrosło łamanie przez greckie tankowce antyrosyjskich sankcji na morski transport rosyjskich produktów naftowych. Grecja była jednym z krajów najdłużej blokujących 11 pakiet sankcji, który wprowadza kary dla nieuczciwego biznesu.

Publikacja: 25.06.2023 17:08

Greckie tankowce nagminnie łamią sankcje Unii, armatorzy zarabiają na wojnie

Foto: Kostas Tsironis/Bloomberg

Grupa „Instytutu Studiów Strategicznych Morza Czarnego” i redaktorzy BlackSeaNews monitorowali naruszenia embarga UE i G7 na transport rosyjskich produktów naftowych drogą morską z portów Morza Czarnego i Azowskiego.

Czytaj więcej

Grecja zaczyna korzystać z rynków finansowych

Rosyjskie paliwa kotwiczą w Grecji

Na portalu społecznościowym redaktor naczelny BlackSeaNews i szef projektu Black Sea Strategic Research Institute Andriej Klimienko opublikował wyniki tego monitoringu prowadzonego w okresie kwiecień-maj 2023 r. Zaznaczył, że są tacy, którzy nie wierzą w „bezczelne łamanie” unijnych i G7 sankcji na rosyjskie produkty naftowe. Ten materiał przekona ich, że jest inaczej.

„Zwłaszcza dla nich, którzy są pewni, że decyzje/zakazy/embarga działają same bez odpowiedniej kontroli – to jest badanie z morałem. Od 23.06.2023 takim tankowcom zabrania się wchodzenia do portów krajów UE, i to nie jest żart”, powiedział Klimienko w oświadczeniu.

Tak więc, zgodnie z wynikami monitoringu:

W maju 2023 r wzrosło zaangażowanie tankowców greckich armatorów w łamanie embarga. Wyniosło 54,5 proc. - 12 z 22 tankowców złamało sankcje Zachodu.

W maju 2023 roku nastąpił znaczny wzrost przypadków naruszeń embarga UE i G7 na import rosyjskich produktów naftowych drogą morską z portów Morza Czarnego i Azowskiego. Wielkość przewozów wyniosła 896 840 ton (wzrost o 170 630 ton, tj. 23,5 proc. w stosunku do kwietnia).

Najwięcej naruszeń – 17 z 22 w maju – dotyczyło dostaw produktów naftowych do przeładunków morskich w wyłącznej morskiej strefie ekonomicznej krajów Unii – Grecji (16) i Malty (1).

Czytaj więcej

Jedenasty pakiet sankcji już obowiązuje. Uderza w „Przyjaźń”, tiry, Chiny i Iran

Grecy bez skrupułów zarabiają na wojnie

Ponadto Klimienko podkreślił, że w maju 2023 roku wzrosła liczba bezpośredniego łamania embarga, kiedy tankowce wykonują rejsy z rosyjskimi produktami naftowymi bezpośrednio z portów Rosji do portów Unii i USA: w lutym 2023 roku był jeden taki rejs, a w marcu i kwietniu po 2, w maju już 5.

Te pięć rejsów z rosyjskim paliwem dopłynęło do Sarroque - Włochy; Agio Theodori - Grecja; Rijeka - Chorwacja; Rouen - Francja. W USA tankowce zawinęły do Fairless Hills, (Pensylwania). Rosyjskie produkty naftowe transportowały tankowce należące do armatorów z Grecji (4) i USA (1)”.

Również 9 z 17 rejsów z rosyjskimi produktami naftowymi do przeładunków na morzu w maju 2023 r. zostało zrealizowanych tankowcami należącymi do greckich armatorów.

Klimienko przypomniał, że właśnie starania Ukrainy o wpisanie 5 greckich armatorów na listę sponsorów rosyjskiej wojny doprowadziły do ​​zablokowania przez Grecję na długi czas 11. pakietu unijnych sankcji.

Czytaj więcej

Konwój z ropą z Rosji do Chin ugrzązł w Kanale Sueskim

Grupa „Instytutu Studiów Strategicznych Morza Czarnego” i redaktorzy BlackSeaNews monitorowali naruszenia embarga UE i G7 na transport rosyjskich produktów naftowych drogą morską z portów Morza Czarnego i Azowskiego.

Rosyjskie paliwa kotwiczą w Grecji

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zmiany w Polskiej Grupie Lotniczej. Prezes traci stanowisko
Transport
Boeing uczy dyscypliny nowych pracowników. Trochę to potrwa i będzie kosztować
Transport
Coraz mniej rejestracji miejskich autobusów
Transport
Pierwszy od trzech lat zysk Wizz Aira
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Transport
Francuscy kontrolerzy znów strajkują. Kłopoty także w portach norweskich
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?