Nowa pomoc publiczna dla linii lotniczej Norwegian

Norweska niskokosztowa linia lotnicza Norwegian dostanie jednak pomoc publiczną. Wcześniej przedstawiciele rządu zarzekali się, że nowych pieniędzy nie będzie, bo jest wystarczająca liczba przewoźników obsługujących rynek norweski.

Aktualizacja: 21.01.2021 12:10 Publikacja: 21.01.2021 11:46

Nowa pomoc publiczna dla linii lotniczej Norwegian

Foto: AFP

Ta decyzja postawiła przewoźnika w bardzo trudnej sytuacji. W ubiegłym tygodniu Norwegian poinformował o rezygnacji z wykonywania lotów długodystansowych i skupieniu się na połączeniach średniego i krótkiego zasięgu, w tym głównie na terenie Norwegii.

Teraz kolejna, już trzecia, runda pomocy została uwarunkowana spełnieniem szeregu kryteriów. Wiadomo, że jednym z nich było przedstawienie wiarygodnego procesu restrukturyzacji, który linia ma już gotowy. „Norwegian z przyjemnością informuje, że rząd norweski zdecydował się na wsparcie nas finansowo, jednakże pod warunkiem spełnienia konkretnych warunków. Ta decyzja znacząco zwiększa szanse Norwegiana na przetrwanie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 i pozycjonowanie się jako jeden z głównych graczy tak na norweskim, jak i europejskim rynku lotniczym" - czytamy w informacji przewoźnika opublikowanej we czwartek 21 stycznia.

Linia już wdrożyła plan oszczędnościowy. W tej chwili operuje na 5 proc. swojej przed-kryzysowej siatki. Zwolniła kilka tysięcy pracowników, zrezygnowała z wykonywania rejsów długodystansowych i szerokokadłubowe samoloty oddała firmom leasingowym.

Po tym, jak 9 listopada rząd norweski odmówił przewoźnikowi kolejnego wsparcia, Norwegian wystąpił o ochronę przed wierzycielami i natychmiast rozpoczął restrukturyzację. Natomiast sygnał o gotowości norweskiego rządu do udzielenia nowej pomocy pojawił się na dzień przed rozprawą przed irlandzkim sądem upadłościowym, zaplanowaną na piątek, 22 stycznia. Teraz prezes Norwegiana, Jacob Schram zapewnia, że norweska pomoc rządowa pomoże w sprawnym przeprowadzeniu restrukturyzacji.

Nowy plan biznesowy zakłada także „silną interwencję finansową" ze strony akcjonariuszy i wpompowanie w Norwegiana przynajmniej 5 mld koron, czyli ok. pół miliarda euro. - Ten plan jest bardziej agresywny od poprzednich i bardziej wiarygodny - oceniła Iselin Nybo, minister handlu i przemysłu. - A jeśli Norwegian rzeczywiście wykona wszystkie jego założenia i będzie się trzymał strategii, to rząd będzie w stanie udzielić linii „hybrydowej pożyczki" - dodała. Podkreśliła jednocześnie, że rząd w Oslo w żadnym wypadku nie ma ambicji by stać się udziałowcem przewoźnika.

Jacob Schram nie ma złudzeń, że przed przewoźnikiem jest jeszcze wielka praca. - Z drugiej strony, jeśli dostaliśmy ponownie wsparcie państwa, to oznacza, że zmierzamy w procesie naprawczym w dobrym kierunku - powiedział.

Norwegian otrzymał już od rządu wsparcie w wysokości 300 mln euro. Ale w sytuacji, kiedy przychody praktycznie stanęły w miejscu, a zadłużenie sięga 7 mld euro sytuacja przewoźnika jest bardzo trudna.

Linia w tym roku, latem planuje operowanie 50 samolotami, a w roku 2022 - 70. Przed kryzysem Norwegian miał 140 maszyn.

Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty