CPK. 1600 km nowych linii kolejowych poprowadzi do megalotniska

Rząd uchwalił dzisiaj rozporządzenie dotyczące linii kolejowych, które poprowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Zdaniem premiera Mateusza Morawieckiego to kolejny krok do przygotowania inwestycji kolejowych związanych z CPK.

Publikacja: 29.04.2019 18:09

CPK. 1600 km nowych linii kolejowych poprowadzi do megalotniska

Foto: Adobe Stock

Ma być to również pierwszy od ponad 30 lat program budowy nowych linii kolejowych w Polsce. Kolejowa części Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Będą one łączyły miasta wojewódzkie z Warszawą, z CPK, a także wzajemnie między sobą. Będą również zapewniały spójność krajowej sieci kolejowej. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, czyli do 2027 roku, wybudowanych zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Zdaniem premiera Morawieckiego te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego w Polsce.

Czytaj także: Branża poznaje projekt CPK

Przyjęcie nowych zapisów ułatwi w przyszłości procesy inwestycyjne w ramach Programu Kolejowego CPK. Łączna długość linii o znaczeniu państwowym, czyli uzasadnionych względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi, których przygotowanie wynika z Koncepcji CPK, wynosi ponad 1600 km. Dokładna ich długość będzie znana po przeprowadzeniu prac koncepcyjnych i projektowych.

Zdaniem Piotra Malepszaka, p.o. prezesa CPK, korzyści z inwestycji kolejowych będą ogromne. - Z ponad stu polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do lotniska Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny – mówi Malepszak.

Do CPK ma prowadzić 10 kolejowych szprych. Każda z nich składać się będzie z nowych odcinków sieci i z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

Przyjęcie rozporządzenia zostało poprzedzone uporządkowaniem wskazanej w Koncepcji CPK sieci linii, nadaniem im numerów i określeniem punktów początkowych i końcowych. Nowelizacja włącza do wykazu zarówno istniejące linie kolejowe, projektowane nowe odcinki, które będą stanowiły przedłużenie istniejących, jak i nowe linie, których budowa wynika z koncepcji CPK. Odcinki kolejowe dużych prędkości i „szprychy" prowadzące do CPK pozwolą uzyskać większą spójność sieci i umożliwić jej pełne wykorzystanie.

W przygotowaniu jest Program Wieloletni CPK, który określi, jakie inwestycje lotniskowe, kolejowe i drogowe będą realizowane w ramach obsługi CPK i jakie finansowanie w kolejnych latach będzie na to potrzebne.

Czy taki projekt spotka się z pozytywną opinią ekspertów kolejowych? — Nie ma co dyskutować. W Polsce są niezbędne nowe linie kolejowe — mówi ekspert, wiceprezes ZDG TOR Adrian Furgalski.

Przypomina, że od lat nalegał, żeby w Polsce powstał model ruchu kolejowego, tak jak jest to chociażby w przypadku dróg.

— Korzyść z połączenia szybką koleją CPK z Warszawą, bądź Łodzią, nie podlega jakiejkolwiek dyskusji. Ale czy rzeczywiście trzeba budować nowy węzeł kolejowy oddalony niespełna 40 km od Warszawy? I o ile połączenie CPK z Gdańskiem, czy Wrocławiem jest również bezdyskusyjne, to czy potrzebna jest szybka kolej do Giżycka? — zastanawia się Furgalski. — Brakuje mi tego modelu i brakuje informacji o finansowaniu. Wiadomo, że skoro linie kolejowe mają być transgraniczne, to znajdą się na to pieniądze unijne. Od czasu kiedy szefem projektu CPK jest Piotr Malepszak, znany z tego, że dokładnie ogląda każdą wydawaną złotówkę, o te finanse jestem spokojniejszy - dodaje. 

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km, a od początku lat 90. zostało rozebranych ponad 5 tys. km torów. Budowa linii kolejowych na dużą skalę nie odbywała się w Polsce od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej.

Transport
Niemcy eksportują ciężarówki do Rosji pomimo sankcji
Transport
Elektryfikacja chińskiej motoryzacji odbije się czkawką na rynku ropy
Transport
To nie koniec rewolucji w LOT. Trwają wielkie porządki
Transport
Oferta musi być zdywersyfikowana
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Karuzela lotnicza się rozpędza. Po LOT kolejni prezesi tracą stanowiska
Materiał Promocyjny
Fundusze Europejskie stawiają na transport intermodalny