Ma być to również pierwszy od ponad 30 lat program budowy nowych linii kolejowych w Polsce. Kolejowa części Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Będą one łączyły miasta wojewódzkie z Warszawą, z CPK, a także wzajemnie między sobą. Będą również zapewniały spójność krajowej sieci kolejowej. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, czyli do 2027 roku, wybudowanych zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Zdaniem premiera Morawieckiego te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego w Polsce.
Czytaj także: Branża poznaje projekt CPK
Przyjęcie nowych zapisów ułatwi w przyszłości procesy inwestycyjne w ramach Programu Kolejowego CPK. Łączna długość linii o znaczeniu państwowym, czyli uzasadnionych względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi, których przygotowanie wynika z Koncepcji CPK, wynosi ponad 1600 km. Dokładna ich długość będzie znana po przeprowadzeniu prac koncepcyjnych i projektowych.
Zdaniem Piotra Malepszaka, p.o. prezesa CPK, korzyści z inwestycji kolejowych będą ogromne. - Z ponad stu polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do lotniska Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny – mówi Malepszak.
Do CPK ma prowadzić 10 kolejowych szprych. Każda z nich składać się będzie z nowych odcinków sieci i z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.