Reklama

Airbus i Boeing mają konkurencję z Rosji. Irkut pokazał swój samolot pasażerski

Irkut Corp, znany z produkcji myśliwców Su-30, pokazał swój pierwszy samolot pasażerski średniego zasięgu: MC-21. Z rozsądną ceną, mądrym marketingiem i serwisem, firma może namieszać na rynku.

Aktualizacja: 10.06.2016 07:41 Publikacja: 09.06.2016 22:00

MC-21 ma zastąpić wysłużonego tupolewa Tu-154

MC-21 ma zastąpić wysłużonego tupolewa Tu-154

Foto: AFP

Na pokładzie MC-21 zmieści się, zależnie od wersji, 163 bądź 211 pasażerów. I jest to pierwszy od 25 lat samolot cywilny takich rozmiarów wykonany przez Rosjan. Projekt kosztował rosyjskie państwo 3,5 mld dolarów. Pierwsi klienci mają szansę odebrać maszyny w 2018 roku, a cena katalogowa zaczyna się od 90 mln dol. za sztukę, czyli ok. 20 mln dol. taniej, niż kosztują airbusy z serii 320 i boeingi 737.

Podczas prezentacji nowym rosyjskim produktem zachwycony był premier Dmitrij Miedwiediew, który uważa, że MC-21 zostanie zauważony i znajdzie się dla niego miejsce w światowym lotnictwie. I zapewne się znajdzie, niekoniecznie w światowym. Wystarczy, że rosyjskie linie lotnicze zamiast zamawiać boeingi i airbusy, kupią produkcję krajową. Dla Amerykanów i europejskiego konsorcjum byłaby to dotkliwa strata finansowa.

Przy produkcji prototypu MC-21 Irkut współpracował z innymi producentami lotniczymi zjednoczonymi w państwowym United Aircraft Corp., która powstała 10 lat temu i miała na celu ożywienie rosyjskiej produkcji samolotów pasażerskich. Równolegle, też w ramach UAC, działał Suchoj, który budował suchoje 100, maszyny mniejsze, regionalne, które są w stanie wziąć na pokład po 93 pasażerów. Rywalizują głównie z brazylijskim Embraerem oraz kanadyjskim Bombardierem.

Irkut przy produkcji MC-21 ma zagranicznych kooperantów. Silniki dostarczył obecny także w Polsce Pratt&Whitney. Pozwalają one na lot o zasięgu 6,4 tys. km, czyli taki, jaki wykonują „konie pociągowe" lotnictwa pasażerskiego – boeingi 737.

MC-21 ma zastąpić wysłużonego tupolewa Tu-154 i będzie od niego szerszy i dłuższy. Jak się można było spodziewać, premierowym klientem na samolot Irkuta będzie narodowy przewoźnik rosyjski – Aerofłot.

Reklama
Reklama

Ale ambicje producenta są znacznie większe. Jak ujawnił szef działu produkcji cywilnej Irkuta, Oleg Demczenko, firma liczy na przynajmniej 5–10 proc. światowego rynku w roku 2035. Demczenko rozmawia z potencjalnymi klientami, w tym także z firmami leasingowymi. – Nie mam wątpliwości, że jest dla nas miejsce na rynku globalnym – mówił. Demczenko nie ukrywa, że dużo nauczył się na błędach Suchoja, który miał świetny produkt i fatalny serwis posprzedażny.

Na razie Irkut zebrał 175 zamówień na MC-21 i niemal wszystkie pochodzą z Rosji. Po dwie maszyny udało się sprzedać meksykańskiej linii niskokosztowej Interjet i irlandzkiej CityJet.

Dyrektor generalny Airbusa, Babrice Bregier, podczas ostatniej konferencji IATA w Dublinie nie ukrywał, że jego firma monitoruje postępy Irkuta.

Na pokładzie MC-21 zmieści się, zależnie od wersji, 163 bądź 211 pasażerów. I jest to pierwszy od 25 lat samolot cywilny takich rozmiarów wykonany przez Rosjan. Projekt kosztował rosyjskie państwo 3,5 mld dolarów. Pierwsi klienci mają szansę odebrać maszyny w 2018 roku, a cena katalogowa zaczyna się od 90 mln dol. za sztukę, czyli ok. 20 mln dol. taniej, niż kosztują airbusy z serii 320 i boeingi 737.

Podczas prezentacji nowym rosyjskim produktem zachwycony był premier Dmitrij Miedwiediew, który uważa, że MC-21 zostanie zauważony i znajdzie się dla niego miejsce w światowym lotnictwie. I zapewne się znajdzie, niekoniecznie w światowym. Wystarczy, że rosyjskie linie lotnicze zamiast zamawiać boeingi i airbusy, kupią produkcję krajową. Dla Amerykanów i europejskiego konsorcjum byłaby to dotkliwa strata finansowa.

Reklama
Transport
Adam Sanocki: Lotniska, to nie tylko pasażerowie i samoloty. To wielki wkład w gospodarkę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Transport
Jak Putin doleci do Budapesztu? Viktor Orbán mówi, że wszystko załatwi
Transport
Wreszcie dobre wiadomości z Boeinga. Samolotów B737 MAX będzie coraz więcej
Transport
Kreml chce, by Musk zbudował tunel z Alaski do Syberii. Trump: Ciekawy pomysł
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Transport
Rośnie konkurencja na rynku kolejowym
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama