Polecimy ciaśniej i drożej

Linie lotnicze będą zarabiać coraz więcej. W samolotach będzie ciaśniej, za to więcej zapłacimy za bilety - wynika z prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Transportu Lotniczego(IATA) opublikowanej 5 grudnia w Genewie.

Aktualizacja: 05.12.2017 13:08 Publikacja: 05.12.2017 09:40

Polecimy ciaśniej i drożej

Foto: Bloomberg

Wyjątkowo korzystny dla transportu lotniczego ma być przyszły rok, kiedy to przewiozą ponad 4 mld pasażerów, a   zysk netto  branży wyniesie 38,4 mld dolarów, wobec 34,5 mld w 2017 przy przychodach na poziomie odpowiednio 824 mld dol. i 754 mld w tych latach. Wzrosną również przewozy cargo 62,5 mln ton w 2018 wobec 59,9 mln w 2017.

—To są bardzo dobre czasy dla światowego lotnictwa - przekonywał Alexandre de Juniac, dyr. generalny IATA.—  Jest bezpiecznie, linie mają jasną strategię,  rosną ich zyski , lawinowo rośnie liczba nowo otwieranych połączeń, a coraz więcej ludzi decyduje się wsiąść do samolotu — dodał de Juniac.

Samoloty mają także być bardziej wypełnione, niż w tym roku ze średnią ok. 82 proc. zajętych miejsc.  To oznacza, że będziemy latać  w mało komfortowych warunkach, a bilety podrożeją średnio na świecie o 3,5 proc.

 Dlaczego będziemy płacić drożej? Bo przewoźnicy  chcąc utrzymać wysoki poziom zysku będą przerzucać na pasażerów wzrost kosztów.  A te zwiększą się znacząco. Nieznacznie, ale jednak drożeje ropa, na przyszły rok IATA przewiduje cenę baryłki Brenta na poziomie 60 dol., wobec 53 dol. w 2017. Coraz silniejsze są także naciski płacowe w branży, np skoro na całym świecie dzisiaj brakuje pilotów, to w efekcie trzeba im będzie więcej zapłacić. Trzeba  się liczyć również z rosnącymi  opłatami lotniskowymi. Dobrą wiadomością jest to, że przewoźnicy europejscy ubezpieczyli większość kontraktów na zakupy ropy naftowej, więc na naszym kontynencie podwyżki cen biletów będą niższe niż w USA i w Chinach.

Ale generalnie branża staje się coraz ważniejsza dla gospodarek krajów, które postawiły na rozwój lotnictwa. Oczekuje się, że w 2018 roku będzie ona zatrudniała ponad 2,7 mln osób i wypracuje 3,5 proc. globalnego PKB. Wystarczy tylko wspomnieć, że turyści korzystający z transportu lotniczego wydadzą w roku 2018 na świecie przynajmniej 776 mld dol., o 15 proc. więcej, niż w 2016.

Wyjątkowo korzystny dla transportu lotniczego ma być przyszły rok, kiedy to przewiozą ponad 4 mld pasażerów, a   zysk netto  branży wyniesie 38,4 mld dolarów, wobec 34,5 mld w 2017 przy przychodach na poziomie odpowiednio 824 mld dol. i 754 mld w tych latach. Wzrosną również przewozy cargo 62,5 mln ton w 2018 wobec 59,9 mln w 2017.

—To są bardzo dobre czasy dla światowego lotnictwa - przekonywał Alexandre de Juniac, dyr. generalny IATA.—  Jest bezpiecznie, linie mają jasną strategię,  rosną ich zyski , lawinowo rośnie liczba nowo otwieranych połączeń, a coraz więcej ludzi decyduje się wsiąść do samolotu — dodał de Juniac.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach