Zwraca uwagę, że kute żelazo znane było ludziom od wieków, ale dopiero Abraham Darby pomyślał o masowej produkcji kociołków do gotowania i w ten sposób dał początek odlewaniu dużych elementów żeliwnych, które posłużyły mu do stworzenia pierwszego mostu żelaznego nad rzeką Severn. Dzięki temu z czasem rozpoczęto na wielką skalę budowę mostów, wiaduktów i dworców.
Wieża zaprojektowana przez Gustawa Eiffla została oddana do użytku w 1889 roku z okazji Wystawy Światowej. Była demonstracją ówczesnych możliwości technicznych. Jej niecodzienny kształt zapewniający stabilność konstrukcji początkowo szokował paryżan. Niewielu podejrzewało, że z czasem stanie się ona wizytówką miasta i jedną z jego największych turystycznych atrakcji.
Dziś to punkt obowiązkowy na trasie wszystkich wycieczek przybywających do francuskiej stolicy. Odwiedziło ją dotąd ponad 200 milionów ludzi. Żelazne elementy ważą 7,3 tysięcy, a całość 10 tysięcy ton. Na szczyt prowadzi 1665 stopni. Od momentu powstania była przez 40 lat największą budowlą świata. Teraz, gdy nad ziemią królują malezyjskie Petronas Towers oraz wieżowce w Szanghaju i Tajpej, wieża Eiffla pozostaje znakiem możliwości człowieka końca XIX wieku, pamiątką po świecie, który przeminął.
[i]14.05 | TVP1 | środa[/i]