Baryka ruszy na Belweder

Dokonana przez Filipa Bajona ekranizacja jednej z najsłynniejszej powieści Stefana Żeromskiego to rzecz o buncie, miłości i dorastaniu.

Publikacja: 22.04.2010 14:43

Baryka ruszy na Belweder

Foto: AKPA

– Najtrudniejsze było oczywiście przełożenie tej fascynującej, wielowarstwowej opowieści na język filmu – mówił reżyser. – Przyrównałem kiedyś Cezarego Barykę do Jamesa Deana, bo wydaje mi się, że obie postacie charakteryzuje wielki głód świata i coś, co nazwałbym idealistycznym indywidualizmem. Bohater „Przedwiośnia” stawia sobie wiele pytań. Choćby takie, czy dla młodego człowieka życie pozbawione wielkiej idei, wypełnione codzienną pracą jest wystarczające.

Kompletując obsadę, Bajon wyraźnie postawił na młodość, angażując w wielu przypadkach mało znanych jeszcze aktorów. Wandę grała Karolina Gruszka, Laurę – Małgorzata Lewińska, a Karolinę – Urszula Grabowska. W roli Cezarego Baryki widzowie zobaczyli 19-letniego Mateusza Damięckiego, który po zakończeniu zdjęć rozpoczął studia aktorskie.

– W szkole zabrałem się do czytania „Przedwiośnia” z dużą niechęcią, jak każdy uczeń, który ma przeczytać lekturę obowiązkową – mówił Damięcki. – Dopiero, kiedy zaproszono mnie na pierwszy casting do filmu, przeczytałem powieść dwukrotnie i bardzo ją polubiłem. Wcielenie się w postać Cezarego stało się moim wielkim pragnieniem, wiedziałem, że takiej szansy nie mogę zaprzepaścić.

Rodziców Cezarego Baryki grają Krystyna Janda i Janusz Gajos. W obsadzie pojawili się też Danuta Szaflarska, Adam Hanuszkiewicz, Daniel Olbrychski, Krzysztof Globisz, Wojciech Siemion i wielu innych.

Przedwiośnie

15.00 | TVP Kultura | NIEDZIELA (2.05)

– Najtrudniejsze było oczywiście przełożenie tej fascynującej, wielowarstwowej opowieści na język filmu – mówił reżyser. – Przyrównałem kiedyś Cezarego Barykę do Jamesa Deana, bo wydaje mi się, że obie postacie charakteryzuje wielki głód świata i coś, co nazwałbym idealistycznym indywidualizmem. Bohater „Przedwiośnia” stawia sobie wiele pytań. Choćby takie, czy dla młodego człowieka życie pozbawione wielkiej idei, wypełnione codzienną pracą jest wystarczające.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem