Aktorki triumfują w Szczecinie

Widowiska festiwalu skupiały się na problemach kobiet. Większość laurów trafiła w ich ręce

Publikacja: 22.04.2008 04:02

Aktorki triumfują w Szczecinie

Foto: Kontrapunkt

Widzów, którzy tradycyjnie przyznają Grand Prix tego przeglądu, nie zraziła publicystyczna maniera przedstawienia „Nordost” Torstena Buchsteinera w reżyserii Grażyny Kani z bydgoskiego Teatru Polskiego.

Tragedię ataku czeczeńskich terrorystów na teatr na Dubrowce i odbicia zakładników przez rosyjskie siły specjalne oglądaliśmy oczami bojowniczki, zakładniczki i lekarki.

Jednomyślny werdykt jury pod przewodnictwem Pawła Miśkiewicza najwyższym uznaniem obdarzył „Przeżyjemy burzę” zespołu Campo z Gandawy w reżyserii Beniamina Verdoncka – widowisko-happening z abstrakcyjną grą form plastycznych. Pozostałe laury przypadły w udziale głównie aktorkom. Doceniono grę Marii Dąbrowskiej, Małgorzaty Klary i Marty Waldery w „Idiotkach” z Teatru Współczesnego w Szczecinie. Reżyser Marcin Wierzchowski zestawił tu klasykę pornografii – „Historię O” Pauliny Réage z „Dzienniczkiem” św. Faustyny Kowalskiej i „Alkestis” Eurypidesa. Aktorki się nie oszczędzały, choć całość była nudnym, pseudointelektualnym bełkotem.

Nagrodę dla zespołu zdobyła też zdominowana przez panie obsada widowiska „O zwierzętach” Elfriede Jelinek z Deutsches Theater w Berlinie.

Barbara Marszałek z łódzkiego Teatru im. Jaracza została doceniona w roli żony głównego bohatera w „Brzydalu” von Mayenburga w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Wyróżnienia przypadły też Sabinie Tumidalskiej jako Staruszce w autorskim widowisku „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł” Pawła Demirskiego z teatru w Wałbrzychu oraz Katarzynie Krzanowskiej, czyli Młodej w „Klątwie” Wyspiańskiego w Starym Teatrze w Krakowie. Spektakl wyreżyserowała Barbara Wysocka – nagrodzona za inscenizacyjną koncepcję.

Reżyser Anne Hirth, która przywiozła z Berlina autorskie widowisko „przeszłość przed ego” w wykonaniu büro für zeit + raum, oprócz nagrody dla aktora Gregory’ego Stauffera odebrała dwie pozaregulaminowe: uniwersytecką i gazetki festiwalowej.

Zmęczeni publicystką dziennikarze uznali za „swój” dowcipny pastisz sceniczny postaci z komiksu w przedstawieniu „Cuttlas, anatomia rewolwerowca” Produccions Essencials i Acetato Teatro z Barcelony. Bo choć trzeba gorąco podziękować organizatorom za wyjazd do Berlina, a zwłaszcza za możliwość obejrzenia doskonałego wystawienia „Penthesilei” von Kleista w inscenizacji Luka Percevala, to trudno byłoby ją włączyć do konkursu, który wciąż jest Przeglądem Teatrów Małych Form.

Widzów, którzy tradycyjnie przyznają Grand Prix tego przeglądu, nie zraziła publicystyczna maniera przedstawienia „Nordost” Torstena Buchsteinera w reżyserii Grażyny Kani z bydgoskiego Teatru Polskiego.

Tragedię ataku czeczeńskich terrorystów na teatr na Dubrowce i odbicia zakładników przez rosyjskie siły specjalne oglądaliśmy oczami bojowniczki, zakładniczki i lekarki.

Pozostało 84% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły