Nasi jadą do Awinionu

Początek festiwalu 10 lipca. Zespoły z Warszawy i Sopotu chcą spróbować sił na jednej z najważniejszych imprez teatralnych w Europie. Po cichu liczą na zagraniczne kontrakty

Publikacja: 08.07.2008 02:32

Teatr Druga Strefa pokaże 15 lipca spektakl „Fin”

Teatr Druga Strefa pokaże 15 lipca spektakl „Fin”

Foto: Rzeczpospolita

Warszawski Teatr Druga Strefa oraz sopockie zespoły: Stajnia Pegaza i Teatr Okazjonalny, wystąpią w Awinionie podczas The Off Festival, który odbywa się obok głównego programu. Offowa część festiwalu przypomina teatralny market. Artyści z całego świata zaprezentują na 200 scenach ponad 800 spektakli.

– To targowisko, na którym toczy się walka o widza. Jeśli chce się zaistnieć, oprócz grania przedstawień trzeba roznosić ulotki, promować się na ulicach, w prasie i w Internecie. Wyjazd tam uczy pokory – mówi szef Drugiej Strefy Sylwester Biraga. Jego teatr ma już awiniońskie doświadczenia – w ubiegłym roku był ze spektaklem „Jubileusz” Taboriego. Grali po polsku z francuskimi napisami. To za mało, by dotrzeć do publiczności.

Specjalnie z myślą o tegorocznym festiwalu Druga Strefa przygotowała spektakl „Fin” (premiera 15 lipca w Awinionie). – Poruszamy problemy trapiące współczesny świat, jak pedofilia, wojny, handel ludźmi, prostytucja. Mówimy o rozrastającej się europejskiej biurokracji, a także powszechnej znieczulicy i ignorowaniu zła – dodaje Sylwester Biraga. Tytułowy „Fin”, czyli „Koniec”, sugeruje, że minął czas, kiedy człowiek był częścią społecznej wspólnoty. Dziś skupia się wyłącznie na sobie.Druga Strefa zagra po francusku. Teatr Okazjonalny założony przez parę tancerzy choreografów Joannę Czajkowską i Jacka Krawczyka pokaże widowisko „Alchemik halucynacji” inspirowane cyklem Zbigniewa Herberta „Pan Cogito”. – Jeździmy z naszymi spektaklami po całym świecie. Odbiór zawsze jest inny, ale teatr tańca jest zrozumiały dla wszystkich – mówi Joanna Czajkowska.

Stajnia Pegaza zaproponuje przedstawienie „Oj, Oda, Oda!”, w którym wykorzystane zo-stały fragmenty „Wyzwolenia”. – Chciałam pokazać, że tekst Wyspiańskiego jest dziełem uniwersalnym. Zastanawiamy się, czym jest wolność i jak potrafimy z niej korzystać – mówi założycielka i reżyser Stajni Pegaza Ewa Ignaczak. Aktorzy będą mówić po francusku, niemiecku, angielsku. Liczą też, że widzom spodoba się polska muzyka ludowa i cała konwencja nawiązująca do klimatu balu, wesela.

Jak to się dzieje, że mały niezależny teatr trafia na wielką międzynarodową imprezę? – Dzięki projektowi unijnemu udało nam się znaleźć teatr partnerski w Awinionie. Ale przede wszystkim trzeba chcieć. I znać języki – mówi Biraga.

Joanna Czajkowska dodaje, że wyjazd do Awinionu to duże wyzwanie organizacyjne. Artyści Stajni Pegaza liczą, że będą nie tylko występować, ale także oglądać inne teatry i chłonąć atmosferę festiwalu.– Awinion to impreza, której trzeba się uczyć. Tegoroczny pobyt będzie kolejną lekcją. Może dostrzegą nas obserwatorzy z innych festiwali, dyrektorzy teatrów i uda nam się wygrać wyjazd np. na festiwal do Berlina czy Edynburga – mówi Biraga.

Teatr Okazjonalny nie oczekuje na cud. – To przede wszystkim spełnienie marzeń i ambicji – mówi Joanna Czajkowska – Będziemy, jak zawsze, tańczyć najlepiej, jak potrafimy.

Warszawski Teatr Druga Strefa oraz sopockie zespoły: Stajnia Pegaza i Teatr Okazjonalny, wystąpią w Awinionie podczas The Off Festival, który odbywa się obok głównego programu. Offowa część festiwalu przypomina teatralny market. Artyści z całego świata zaprezentują na 200 scenach ponad 800 spektakli.

– To targowisko, na którym toczy się walka o widza. Jeśli chce się zaistnieć, oprócz grania przedstawień trzeba roznosić ulotki, promować się na ulicach, w prasie i w Internecie. Wyjazd tam uczy pokory – mówi szef Drugiej Strefy Sylwester Biraga. Jego teatr ma już awiniońskie doświadczenia – w ubiegłym roku był ze spektaklem „Jubileusz” Taboriego. Grali po polsku z francuskimi napisami. To za mało, by dotrzeć do publiczności.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły