Gra o miłość i życie

Autorski spektakl Macieja Wojtyszki to opowieść o dwóch wielkich włoskich pisarzach epoki renesansu: Francesco Petrarce i Giovannim Boccacciu.

Publikacja: 19.11.2009 12:54

Boccaccio i Petrarka spędzają razem dwa dni

Boccaccio i Petrarka spędzają razem dwa dni

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Przyjaciele spędzają razem dwa dni, podczas których dyskutują o literaturze, miłości oraz znaczeniu kłamstwa. Bo zdaniem Boccaccia sztuką poety jest dobrze kłamać...

Wojtyszko wykorzystał w swoim tekście historyczne fakty. Boccaccio i Petrarca faktycznie znali się i przyjaźnili. Poza tym Petrarca przez wiele lat żył w nieślubnym związku z kobietą (zwaną w sztuce Oną) i miał z nią dwoje dzieci. Autentyczne zdarzenia to jednak tylko pretekst, by postawić bardziej uniwersalne pytania: o to, czym jest miłość i zdrada oraz by pokazać, jak wielkim problemem może być wyrażanie uczuć.

W „Krainie kłamczuchów“ Boccaccio (Mariusz Wojciechowski) przybywa do zagrożonej zarazą Padwy, by nakłonić Petrarkę (Paweł Koślik) do opuszczenia miasta. Ten jednak nie chce słyszeć o wyjeździe. Tu żyje z kobietą i dziećmi.

Ona toczy prywatne śledztwo. Chce się dowiedzieć, czy Petrarca wciąż kocha Laurę, dla której przez tyle lat pisał sonety. Rozpoczyna się gra, której stawką jest miłość i życie.

„Kraina kłamczuchów“ to druga nowość na otwartej właśnie scenie kameralnej Teatru Polskiego. 7 listopada jej działalność zainaugurowali „Szewcy“ Witkacego w inscenizacji Macieja Prusa.

A przed nami jeszcze jedna premiera – 28 listopada „Dżuma“ Alberta Camusa w reżyserii Marty Ogrodzińskiej. W roli dr. Bernarda Rieux wystąpi Dominik Łoś.

[i] „Kraina kłamczuchów“, sztuka Macieja Wojtyszki w reż. autora, wyk. Małgorzata Sadowska, Paweł Koślik, Mariusz Wojciechowski, Teatr Polski, Warszawa, ul. Karasia 2, bilety: 40 zł, rezerwacje: tel. 22 826 61 64, piątek (20.11), godz. 19.[/i]

Przyjaciele spędzają razem dwa dni, podczas których dyskutują o literaturze, miłości oraz znaczeniu kłamstwa. Bo zdaniem Boccaccia sztuką poety jest dobrze kłamać...

Wojtyszko wykorzystał w swoim tekście historyczne fakty. Boccaccio i Petrarca faktycznie znali się i przyjaźnili. Poza tym Petrarca przez wiele lat żył w nieślubnym związku z kobietą (zwaną w sztuce Oną) i miał z nią dwoje dzieci. Autentyczne zdarzenia to jednak tylko pretekst, by postawić bardziej uniwersalne pytania: o to, czym jest miłość i zdrada oraz by pokazać, jak wielkim problemem może być wyrażanie uczuć.

Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie