Twórcy sięgnęli głównie po teksty prozatorskie autora „Kartoteki", te z lat 60. i najnowsze, w których odnaleźli formy daleko przekraczające wszelkie nowoczesne eksperymenty postdramatyczne.
Z Kulturą na Ty - poleć swoje wydarzenie kulturalne
– Chcieliśmy odrzeć Różewicza z patyny nałożonej przez spojrzenia z przeszłości – mówi Maciej Podstawny. – Jego najświeższa proza jest niezwykle radykalna, zarówno jeśli chodzi o ocenę rzeczywistości, jak i samoświadomość poety we współczesnym świecie. Brzmią świeżo i warte są ponownego przejrzenia, dokonanego za zgodą autora.
Spektakl – jak zapowiada reżyser – ma mieć formę otwartego eseju scenicznego. Będzie próbą rozwikłania literackich strategii Różewicza, wyszukiwania z jego świata poszczególnych tematów, rozdzielonych i ucieleśniających się w charakterystycznych postaciach. Na scenie pojawią się m.in. Bohater Śmierci w Starych Dekoracjach, Kolekcjoner Twarzy, Niedoszły Samobójca, Człowiek bez Światopoglądu i Kobieta Która Przeżyła Cały Wiek XX. Wszyscy obsesyjnie wygłaszają monologi, łącząc w nich gazetowe, radiowe i telewizyjne slogany z własnymi wspomnieniami. Choć są świadomi, że za chwilę ich słowa mogą zmienić się w bełkot, nie potrafią przestać mówić. Konflikt na scenie nie tyle rozgrywa się pomiędzy nimi, ile tkwi ukryty w poszczególnych monologach.
Tytuł spektaklu, „Krety i rajskie ptaki", jest cytatem z jednego z wierszy Różewicza.