Trzy „Burze” i poezje Szewczenki

Dwa teatry narodowe, spektakle VR i tańca, produkcje z Ukrainy będzie można zobaczyć na 26. Festiwalu Szekspirowskim (27 lipca–6 sierpnia).

Publikacja: 20.07.2022 03:00

Rumuńska „Burza” z Teatru Bulandra

Rumuńska „Burza” z Teatru Bulandra

Foto: Materiały Prasowe

– Zobaczymy wielość interpretacji Szekspira i różnorodność estetyk teatralnych – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Motto festiwalu „Między niebem a sceną. Po burzy?” jest nawiązaniem do wydanej w 2002 r. książki prof. Jerzego Limona, zmarłego twórcy festiwalu.

Rozpocznie go „Burza” Alessandro Serry, najlepsza włoska produkcja 2017 r. (nagroda Premio Ubu). Również „Burzę”, ale w formie minimalistycznego tańca, pokażą Glad Teater i HamletScenen z Danii. Trzecią interpretację dramatu zaproponuje Bulandra Theatre z Rumunii w inscenizacji Ady Milea.

Z czeskiego Brna przyjadą dwa spektakle. W groteskowo-jarmarcznej aurze, z aktorami żywego planu i lalkami oraz muzyką w stylu pomiędzy Brechtem a Waitsem rozgrywa się „Hamlet on the Road” z Divadlo Radost w reżyserii Joanny Zdrady, nagrodzony Grand Prix Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu. Teatr Narodowy w Brnie zmierzy się zaś z pytaniami o tożsamość i kryzys jednostki w spektaklu „Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie” Štěpána Pácla. Na scenie będzie można zobaczyć ośmiometrową falę.

Przyjedzie zwycięzca pierwszej edycji konkursu ShakeSphere Europejskiej Sieci Festiwali Szekspirowskich, czyli norwesko-polski „Romeo i Julia oraz inne katastrofy miłosne” Rolfa Alme.

W Kalifornijskim spektaklu „HA-M-LET” Peter Mark wykorzystuje sztukę Szekspira, kulturę internetową, domowe filmy wideo i animacje 3D.

Ukraińska „L_UKR_ECE” Tetiany Shelepko to multidyscyplinarny i wielokulturowy projekt oparty na „Gwałcie na Lukrecji” Szekspira, ukraińskich pieśniach, poezji Tarasa Szewczenki oraz historiach kobiet z Kijowszczyzny i Charkowa.

Pięć spektakli będzie rywalizować o nagrodę Złotego Yoricka i 40 tys. zł przyznawane za najlepszą polską inscenizację sezonu. W konkursie udział biorą: „Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie” Piotra Cieplaka z Teatru Narodowego, „Andronikus-Synekdocha” Grzegorza Brala z wrocławskiego Teatru Pieśń Kozła, „Sen nocy letniej” Rafała Szumskiego z Teatru Miejskiego im. Gombrowicza w Gdyni, „Poskromienie złośnicy” Jacka Jabrzyka (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) oraz „Romeos & Julias unplagued. Traumstadt” Yoshiko Waki, koprodukcja Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu i Bodytalk w Münster.

Pod hasłem „Razem z Ukrainą” zaplanowano spotkanie z ukraińskimi artystami oraz przedstawicielami Gogol Fest zatytułowane „Teatr w czasach wojny”. Mało kto wie o tym, że spektakle grane są w Ukrainie online, na placach miast, w schronach i piwnicach.

Festiwalowy plakat przygotował John Stanisci, twórca komiksów Marvela, ilustrator przygód Batmana, Spidermana i Wonder Woman, autor powieści graficznych, znajdujących się na liście bestsellerów „The New York Times”. Część dochodu ze sprzedaży plakatu będzie przeznaczona dla Ukrainy.

– Zobaczymy wielość interpretacji Szekspira i różnorodność estetyk teatralnych – mówi Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Motto festiwalu „Między niebem a sceną. Po burzy?” jest nawiązaniem do wydanej w 2002 r. książki prof. Jerzego Limona, zmarłego twórcy festiwalu.

Rozpocznie go „Burza” Alessandro Serry, najlepsza włoska produkcja 2017 r. (nagroda Premio Ubu). Również „Burzę”, ale w formie minimalistycznego tańca, pokażą Glad Teater i HamletScenen z Danii. Trzecią interpretację dramatu zaproponuje Bulandra Theatre z Rumunii w inscenizacji Ady Milea.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę