Tramwaj odjedzie w niedzielę

– Czy są jeszcze bilety na „Tramwaj”? – to ostatnio najpopularniejsze pytanie w Warszawie. Chodzi oczywiście o przedstawienie Krzysztofa Warlikowskiego inaugurujące 30. edycję Warszawskich Spotkań Teatralnych, która potrwa do 28 kwietnia.

Aktualizacja: 09.04.2010 14:40 Publikacja: 08.04.2010 10:25

W spektaklu na podstawie „Tramwaju zwanego pożądaniem” w roli Blanche występuje Isabelle Huppert

W spektaklu na podstawie „Tramwaju zwanego pożądaniem” w roli Blanche występuje Isabelle Huppert

Foto: Materiały Promocyjne

Warszawiacy tłumnie ruszyli do kas i – mimo wysokich cen – niemal już wykupili bilety. Tym, którzy się nie pospieszyli, pozostają wejściówki albo nikła szansa na nieodebrane rezerwacje. Magnesem przyciągającym do teatru jest możliwość zobaczenia na polskiej scenie Isabelle Huppert.

Francuska aktorka teatralna i filmowa uznawana jest za jedną z najważniejszych postaci współczesnej kultury. Jej role bywają zaskakujące i kontrowersyjne, jak ta w filmie Michela Hanekego „Pianistka”, gdzie zagrała skrywającą sadomasochistyczne pragnienia, zniewoloną przez matkę, nauczycielkę muzyki.

„Tramwaj” według dramatu Tennessee Williamsa to koprodukcja Nowego Teatru i Odéon-Théatre. Premiera paryska już się odbyła, teraz my sprawdzimy, jak Krzysztof Warlikowski zmierzył się z z legendą tego utworu.

»Tramwaj zwany pożądaniem« to na pozór historia jak wiele innych. Jakieś małżeństwo, mniej czy bardziej udane, przyjeżdża dawno niewidziana, zrujnowana siostra /szwagierka, życie na chwilę zatrzymuje się i przestawia na inne tory – pisze o dramacie Williamsa Piotr Gruszczyński, pracujący przy adaptacji tekstu i dramaturgii przedstawienia. – Między Blanche Dubois, Stellą Dubois i Stanleyem Kowalskim, powstaje trójkąt przemocy”.

Widzom, którzy chcą bliżej poznać atmosferę świata wykreowanego przez Tennessee Williamsa, Nowy Teatr proponuje przegląd filmów braci Mayslesów w Nowym Wspaniałym Świecie. Dokumenty prezentowane pod hasłem „Stan Tennessee Williams” pokazują Amerykę, jakiej nie znamy – duszną i osuwającą się w szaleństwo. Podobne do tego, jakiemu ulega Blanche Dubois.

Czytaj też:

[link=http://www.rp.pl/artykul/9147,456282_Nagroda_im__Modrzejewskiej_dla_Huppert.html]Nagroda im. Modrzejewskiej dla Isabelle Huppert[/link]

[link=http://http://www.rp.pl/artykul/9147,428833_Kazdy__jest_katem_i_ofiara.html]Rozmowa z Krzysztofem Warlikowskim[/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/275010,429544_Koszmary_jezykowe_aktorow.html]Koszmary językowe aktorów[/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/9146,455507_Nie_tylko_koronczarka.html]Nie tylko koronczarka[/link]

[srodtytul]„Tramwaj” według „Tramwaju zwanego pożądaniem” Tennessee Williamsa, Nowy Teatr i Odéon-Théatre, reż. Krzysztof Warlikowski, wyk. Isabelle Huppert, Andrzej Chyra, Teatr Polski, ul. Karasia 2, bilety: 50 – 280 zł, wejściówki: 30 zł, informacje tel. 22 849 35 53, niedziela (11.04.) – wtorek (13.04.), godz. 19 Stan Tennessee Williams, filmy braci Mayslesów, Nowy Wspaniały Świat, ul. Nowy Świat 63, wstęp wolny, informacje: tel. 22 849 35 53, środa (14.04.), godz. 19 [/srodtytul]

[ramka][b]W tym tygodniu - teatr[/b]

[b]środa (14.04), godz. 19, czwartek (15.04), godz. 19 [/b]

[b]„Nad”, wyk. Teatr im. Jaracza w Łodzi, Centrum Kultury Koneser, ul. Ząbkowska 27/31[/b]

Sztuka Mariusza Bielińskiego opowiadająca historię Jakuba skazanego za morderstwo, którego nie popełnił. Nie ma tu jednak linearnie rozwijającej się akcji. Zamiast tego oglądamy ciąg luźnych scen, słuchamy zdań układających się w rodzaj białego wiersza. Ograniczona do minimum scenografia sprawia, że widz całkowicie skupia się na opowieści. Szuka odpowiedzi na pytania dotyczące Boga i kondycji człowieka. Zastanawia się, kto lub co jest nad nami?

[b]środa (14.04), godz. 20, czwartek (15.04), godz. 19 [/b]

[b]„Akropolis. Rekonstrukcja”, wyk. Wrocławski Teatr Współczesny im. Wiercińskiego, Teatr Studio, PKiN, pl. Defilad 1[/b]

Teatralny eksperyment na motywach dramatu Stanisława Wyspiańskiego z 1904 roku i przedstawienia „Akropolis” przygotowanego przez Jerzego Grotowskiego w 1962 roku. Grecki reżyser Michael Marmarinos wspólnie z wrocławskimi aktorami postanowił sprawdzić, jakie mechanizmy rządzą naszą zbiorową pamięcią i w jakiej kondycji jest polska tożsamość narodowa. Do aktywnego udziału w widowisku prowokowani są widzowie. Do nich należy decyzja, co i w jakiej kolejności chcą oglądać.

[/ramka]

Warszawiacy tłumnie ruszyli do kas i – mimo wysokich cen – niemal już wykupili bilety. Tym, którzy się nie pospieszyli, pozostają wejściówki albo nikła szansa na nieodebrane rezerwacje. Magnesem przyciągającym do teatru jest możliwość zobaczenia na polskiej scenie Isabelle Huppert.

Francuska aktorka teatralna i filmowa uznawana jest za jedną z najważniejszych postaci współczesnej kultury. Jej role bywają zaskakujące i kontrowersyjne, jak ta w filmie Michela Hanekego „Pianistka”, gdzie zagrała skrywającą sadomasochistyczne pragnienia, zniewoloną przez matkę, nauczycielkę muzyki.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Teatr
Wojna o teatr w Kielcach skończy się zarządem komisarycznym w Świętokrzyskiem?
Teatr
Ministra Wróblewska: Wojewoda świętokrzyski skontroluje konkurs w teatrze w Kielcach
Teatr
Drugi konkurs w kieleckim teatrze „ustawiony” pod osobę PiS z TVP Kielce?
Teatr
Czy „aniołek Kaczyńskiego” wywoła piekło w kieleckim Teatrze im. Żeromskiego?
Teatr
Czy władze Świętokrzyskiego ustawiały konkurs na dyrektora teatru w Kielcach?