Zrozumieć Witkacego

Twórca czytany przez pryzmat polityki to główny motyw rozpoczynającego się dzisiaj Festiwalu Kultury Witkac.y. Organizatorem jest Koło Naukowe Teatr i Polityka

Publikacja: 20.04.2009 10:53

Podczas festiwalu zobaczymy m.in. „Pożegnanie jesieni” w reżyserii Mariusza Trelińskiego

Podczas festiwalu zobaczymy m.in. „Pożegnanie jesieni” w reżyserii Mariusza Trelińskiego

Foto: Materiały Promocyjne

To pierwszy tak szeroko zakrojony projekt Koła Naukowego Teatr i Polityka, działającego od 2006 roku na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW.

– Głównym celem naszego działania jest przełożenie doświadczeń młodych ludzi na język teatru – tłumaczy Daniel Przastek, opiekun koła. – W ten sposób mogą powiedzieć coś o sobie, a przy okazji dowiedzieć się, jak wiele form ma sztuka. Chciałbym, żeby wiedzieli cokolwiek o teatrze awangardowym, o postaciach takich jak Wyrypajew czy Witkacy.

Powodem zorganizowania festiwalu jest przypadająca w tym roku 70. rocznica śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza.

– Chcemy pokazać jego twórczość w różnych aspektach, skupiając się przede wszystkim na wątkach politycznych – mówi Przastek. – Bo polityki u niego akurat było mnóstwo, przede wszystkim w powieściach „Pożegnanie jesieni” czy „Nienasycenie”. Rozumianej głównie jako obraz społeczeństwa po rewolucji, ujednoliconego, bez jakichkolwiek różnic. Świetnie to pokazuje filmowa adaptacja „Pożegnania jesieni” wyreżyserowana przez Mariusza Trelińskiego, pokazywana pierwszego dnia festiwalu. Polityka będzie też głównym tematem konferencji naukowej, do której zaprosiliśmy m.in. Igora Stokfiszewskiego i Piotra Rudeckiego.

Ale w programie znalazło się też miejsce dla osobistych wątków. Fragmenty listów twórcy do żony przeczyta w Czułym Barbarzyńcy Sebastian Cybulski.

Koło Naukowe Teatr i Polityka przygotowało na festiwal także premierę swojego piątego już przedstawienia. „Nar.kot.yki.” wyreżyserował Danie Przastek.

– To spektakl unikający moralizowania – opowiada Rafał Kostecki, prezes koła – raczej opowieść o stanach wywołanych zażywaniem narkotyków.

Twórcy mówią, że specjalnie wybrali tekst niedramatyczny, który daje duże możliwości odczytania. – Stany narkotyczne opisywane w tej powieści mogą dzisiaj wydawać się wręcz naiwne – mówi Kostecki. –Stąd pomysł, żeby teksty Witkacego zderzyć z twórczością Iwana Wyrypajewa. Na tej podstawie nakręciliśmy film, który zostanie wykorzystany w spektaklu.

A skąd kropki w tytule?

– To rodzaj dziecinnej zabawy, która rozpoczyna się niewinnie, a kończy tragicznie – tłumaczy Kostecki.

[ramka][b]*W programie festiwalu[/b]

[b]20 kwietnia [/b]

Maraton filmowy – „Pożegnanie jesieni”, reż. Mariusz Treliński, „Matka” reż. Jerzy Jarocki, „Nienasycenie”, reż. Wiktor Grodecki. Kino.LAB, ul. Jazdów 2, godz. 17 21 kwietnia

Dyskusja panelowa „Witkacy i polityka”. Centrum Kultury Łowicka, ul. Łowicka 21, godz. 18

Teatr stolikowy – „Całuję was, gdzie chcecie”. Czuły Barbarzyńca, ul. Dobra 31, godz. 21

[b]23 kwietnia[/b]

„Nar.kot.yki”, reż. Daniel Przastek – pokaz przedpremierowy. Teatr Ochoty, ul. Reja 9, godz. 20 24 kwietnia

„Prawy lewy na obcasie”, reż. Sebastian Majewski. Teatr Academia, ul. 11 Listopada 22, godz. 19 26 kwietnia

„Nar.kot.yki” – premiera. Teatr Ochota, ul. Reja 9, godz. 20

Pełen program: [link=http://www.teatripolityka.pl" target="_blank]www.teatripolityka.pl[/link][/ramka]

To pierwszy tak szeroko zakrojony projekt Koła Naukowego Teatr i Polityka, działającego od 2006 roku na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW.

– Głównym celem naszego działania jest przełożenie doświadczeń młodych ludzi na język teatru – tłumaczy Daniel Przastek, opiekun koła. – W ten sposób mogą powiedzieć coś o sobie, a przy okazji dowiedzieć się, jak wiele form ma sztuka. Chciałbym, żeby wiedzieli cokolwiek o teatrze awangardowym, o postaciach takich jak Wyrypajew czy Witkacy.

Pozostało 82% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły