Spektakl zrealizowany na Scenie Faktu opowiada o wydarzeniach rozgrywających się między 27 października 1955 a 28 października 1956 roku w klasztorze Sióstr Nazaretanek w Komańczy, w którym na internowaniu przebywał prymas Stefan Wyszyński. Paweł Woldan, który wielokrotnie zajmował się biografią wybitnego hierarchy (nakręcił m.in. trzy filmy dokumentalne „Non Possumus”, „Świadectwo drogi. Stefan Kardynał Wyszyński” i „Uwięziony prymas”), tym razem postanowił stworzyć jego portret duchowy. – Nie zrobiliśmy ani sensacji, ani kryminału, ani społeczno-politycznego rozrachunku. Tu zgłębiamy osobę – mówił w jednym z wywiadów odtwórca roli tytułowej Olgierd Łukaszewicz. Drugą bohaterką przedstawienia jest Maria Okońska, wychowanka Wyszyńskiego, liderka Zgromadzenia Dziewcząt, popularnie zwanych Ósemkami. To pod jej wpływem w umyśle kardynała narodziła się idea Jasnogórskich Ślubów Narodu i program Wielkiej Nowenny, przygotowującej Polaków do obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski w 1966 roku.
14.00
Andrzej Strzelecki „Warszawa”
reż. Andrzej Strzelecki
Występują: Wiktoria Gorodeckaja (Zofia), Krzysztof Stelmaszyk (Prowadzący), Witold Dębicki (Inspektor), Sławomir Orzechowski (Komisarz), Piotr Machalica (Minister), Beata Ścibakówna (Nina, żona Ministra), Przemysław Sadowski (Stach), Stanisława Celińska (Mamuśka), Mateusz Damięcki (Ślepy), Dominika Kluźniak (Hania), Katarzyna Dąbrowska (Wandzia), Arkadiusz Janiczek (Antek), Jacek Braciak (Felek), Modest Ruciński (Morda), Andrzej Strzelecki (Fotograf), Joanna Pałucka (Żona Fotografa), Antoni Pawlicki (Michaś), Paweł Ciołkosz (Młody), Marta Żmuda-Trzebiatowska (Młoda), Marian Kociniak (Antykwariusz), Monika Dryl (Artystka kabaretowa), Aneta Todorczuk-Perchuć (Artystka kabaretowa), Bohdan Łazuka (Artysta kabaretowy), Krzysztof Tyniec (Artysta kabaretowy), Wiktor Zborowski (Artysta kabaretowy)
Muzyczny spektakl Andrzeja Strzeleckiego zabiera widzów w podróż do przedwojennej Warszawy. Usłyszeć można w nim takie przeboje jak „Czarna Mańka”, „Pokoik na Hożej”, „Bal na Gnojnej”, „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Piosenka o mojej Warszawie”, „Nikt, tylko ty”. Akcja rozgrywa się w Warszawie w nocy z 31 sierpnia na 1 września 1939 roku. Niewiele osób traktuje poważnie widmo wojny krążące nad Polską. Politycy, artyści, inteligenci spotykają się na wieczornej rewii, której gwiazdą jest urodziwa i pełna temperamentu Zofia. W garderobie piosenkarka spotyka się ze swoim kochankiem Ministrem. Przypadkowym świadkiem tej sceny jest Stach, król przestępczego światka. Kradnie naszyjnik Zofii, ale niespodziewanie na jego drodze staje Nina, żona Ministra...
– „Warszawa” przywołuje losy zwykłych ludzi, których w ułamku sekundy wojna okradła ze wszystkiego. To kilkanaście przerwanych, niedokończonych życiorysów. A także kawałek historii młodego pokolenia, które musiało dojrzeć przedwcześnie – mówi Andrzej Strzelecki.
16.00
Włodzimierz Kuligowski „Operacja Reszka”
reż. Ewa Pytka
Występują: Jan Wieczorkowski (Piotr Jegliński), Maciej Zakościelny (Kazimierz), Zbigniew Lesień (Generał MSW), Zdzisław Wardejn (Pułkownik MSW), Krzysztof Banaszyk (Kapitan MSW), Maciej Kozłowski (Rafał), Grażyna Barszczewska (Ewa Jeglińska), Wiesława Mazurkiewicz (Babcia Piotra Jeglińskiego), Tamara Arciuch (Jasnowłosa), Krzysztof Globisz (Sędzia śledczy), Paweł Deląg (Inspektor francuski), Paweł Orleański (Gruby), Jerzy Gaździński-Łapiński (Ksiądz), Rafał Walentynowicz (Tajniak francuski), Marcin Troński (Oficer Kontrwywiadu PRL), Witold Dębicki (Cywil z Kontrwywiadu PRL), Jacek Rozenek (Instruktor MSW), Cezary Morawski (Stary), Sławomir Orzechowski (Kapitan rosyjski), Maria Maj (Blondyna), Andrzej Blumenfeld (Kierownik pociągu rosyjskiego), Bartosz Kopeć (Konduktor rosyjski), Agnieszka Robótka (Dziennikarka francuska), Steffen Moller (Niemiecki strażnik kolejowy), Dariusz Biskupski (Milicjant z NRD), Jakub Grzegorek (Adwokat francuski), Jacek Bursztynowicz (Adwokat francuski), Katarzyna Trzcińska (Sekretarka sędziego), Paweł Iwanicki (Wąsacz), Adam Krawczuk (Esbek), Sławomir Holland (Esbek), Georgi Angiełow (Siwy), Ryszard Radwański (Nieznajomy), Władysław Grzywna (Mężczyzna w kapelusiku), Tomasz Krzemieniecki (Tajniak), Anna Chylarecka (Roześmiana kobieta), Paweł Chylarecki (Roześmiany mężczyzna)
Przedstawienie Sceny Faktu przypominające jedną z najbardziej bezwzględnych i zagadkowych operacji MSW. Celem intrygi Służby Bezpieczeństwa był Piotr Jagielski, jeden z pionierów drugiego obiegu w czasach PRL. Akcja rozpoczyna się w latach 70. Jagielski, publikujący wówczas na łamach niezależnego pisma młodych katolików „Spotkania”, postanawia wyjechać na Zachód. W Paryżu zakłada emigracyjną filię pisma, przerzuca do kraju książki i ulotki, także w języku rosyjskim. Kierownictwo MSW zaniepokojone jego działalnością postanawia zwabić opozycjonistę na terytorium któregoś z krajów demokracji ludowej, a potem zlikwidować. Ma im w tym pomóc bliski znajomy Jagielskiego – Kazimierz, którego esbecy zwerbowali do współpracy. Nie będzie to jednak łatwe...
Prawdziwy Piotr Jagielski po obejrzeniu spektaklu przyznał, że jest pozytywnie zaskoczony.
– Przedstawienie wiernie odzwierciedla tamtą epokę, a grający mnie aktor sprawił, że miałem rozdwojenie jaźni. Tak był do mnie podobny.
18.00
Mark St. Germain „W roli Boga”
reż. Tomasz Wiszniewski
Występują: Janusz Gajos (Dr Jack Klee), Katarzyna Gniewkowska (Nella Larkin), Dominika Ostałowska (Dr Ann Ross), Magdalena Schejbal (Dr Kiera Banks), Paweł Królikowski (Domenic Piero), Krzysztof Stroiński (Ojciec Dunbar), Andrzej Zieliński (Dr Alex Gorman)
Amerykański dramat rozgrywa się w dniu św. Patryka. Na ulicach ludzie bawią się i świętują. W tym czasie w sali konferencyjnej szpitala pod wezwaniem św. Patryka panuje odmienna atmosfera. Komisja do spraw przeszczepów, w skład której wchodzą pracownicy kliniki, przedstawiciel opieki społecznej i ksiądz, ma zdecydować, kto z pacjentów otrzyma nowe serce. „Trwa dyskusja, padają argumenty za i przeciw. Każdy z uczestników ma inne zdanie na ten temat. W grę wchodzi nawet przekupstwo” – zapowiadał w jednym z wywiadów Janusz Gajos, odtwórca roli dr Klee. Ścierają się więc różne racje i światopoglądy. Sytuacja jest tym dramatyczniejsza, że komisja ma na podjęcie decyzji tylko kilkadziesiąt minut. Pacjent, dla którego przeznaczone było serce, zmarł. Trzeba szybko wyznaczyć następcę. Dla czekających w kolejce chorych to szansa na nowe życie. Kogo wybierze komisja? Starszą panią, grafomana z wirusem HIV, a może bogatego playboya?
19.30
Stanisława Przybyszewska „Sprawa Dantona”
reż. Jan Klata
Występują: Kinga Preis (Eleonore (Marianna), Anna Ilczuk (Louise Danton), Katarzyna Strączek (Lucile Desmoulins), Marcin Czarnik (Robespierre), Wiesław Cichy (Danton), Wojciech Ziemiański (Saint-Just), Bartosz Porczyk (Desmoulins), Andrzej Wilk (Delacroix), Marian Czerski (Westermann), Edwin Petrykat (Philippeaux), Zdzisław Kuźniar (Fouquier), Mirosław Haniszewski (Billaud), Rafał Kronenberger (Legendre), Michał Opaliński (Fouche), Michał Mrozek (Angielski Agent), Bogdan Dyląg, Mirosław Kot, Jeremi Majczyk, Mieczysław Paska
Rejestracja spektaklu, którego premiera odbyła się 29 marca 2008 roku w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Za jego kanwę posłużył głośny dramat polityczny Stanisławy Przybyszewskiej. Rzecz dzieje się w Paryżu rządzonym przez jakobinów i opowiada o upadku Dantona oraz rodzącym się spisku przeciwko Robespierre’owi. Jan Klata nadał tekstowi formę ostrej groteski opowiadającej o wszystkich rewolucjonistach, nie tylko tych, którzy podnieśli rękę przeciwko królowi Francji. – Zainteresowali mnie ludzie okresu gwałtownych przemian – opowiada reżyser. – O rewolucji francuskiej mówi się, że w krótkim czasie skumulowały się wtedy zmiany, które zazwyczaj następują na przestrzeni kilku stuleci. Król przestał być bogiem, Kościół stracił monopol na życie duchowe, narodziło się nowe społeczeństwo, nowy człowiek i kultura. Podobne ruchy tektoniczne, oczywiście w innej skali, przeżywaliśmy po 1989 roku w Polsce.
Uzupełnieniem tekstu Przybyszewskiej są tu piosenki takich artystów jak Tracy Chapman czy John Lennon. Spektakl zdobył liczne nagrody, w tym Grand Prix Festiwalu Klasyki Polskiej w Opolu.
[srodtytul]Poniedziałek, 14 czerwca[/srodtytul]
10.00
Henryk Ibsen „Wróg ludu”
reż. Piotr Trzaskalski
Występują: Krzysztof Globisz, Roman Gancarczyk, Anna Radwan, Karolina Kominek-Skuratowicz, Ignacy Gogolewski, Szymon Bobrowski, Mariusz Benoit, Cezary Kosiński, Robert Wrzosek, Jakub Lemański, Antoni Lemański
XIX-wieczny dramat Henryka Ibsena zrealizowany klasycznie, w kostiumach z epoki, ale poruszający tematy bardzo współczesne, jak schlebianie tanim gustom czy merkantylizm. Bohaterowie sztuki mieszkają na południu Norwegii w niewielkiej miejscowości, którą przed laty zamienili w prężnie działające uzdrowisko. Na pomysł stworzenia sanatorium wpadł lekarz Thomas Stockman, idea ziściła się dzięki przedsiębiorczości jego brata Petera, który piastuje urząd burmistrza. Ale obaj mężczyźni mają skłonność do wyolbrzymiania własnych zasług i umniejszania roli innych. Konflikt przybiera na sile, gdy Thomas odkrywa, że woda w uzdrowisku jest skażona i zagraża pacjentom. Chce ujawnić prawdę. Peter woli utrzymać rzecz w sekrecie, bojąc się utraty zysków i władzy. – To niebywale współczesny i wywrotowy utwór Ibsena – mówi Piotr Trzaskalski. – Jest atakiem na naszą rzeczywistość, sprzedajność polityków, ludzi biznesu. To także traktat o niemoralności mediów.
11.30
Agnieszka Lipiec-Wróblewska
„Gry operacyjne”
reż. Agnieszka Lipiec-Wróblewska
Występują: Magdalena Cielecka (Barbara), Konrad Imiela (Peter), Krzysztof Gosztyła (Henryk), Wojciech Zieliński (Boner), Maria Seweryn (Desta), Henryk Talar (Konsul), Jacek Braciak (Janek), Krzysztof Wakuliński (Wiktor), Małgorzata Pieczyńska (Lilka), Kinga Ilgner (Maria, urzędniczka IPN), Magdalena Czerwińska (Ola), Dariusz Toczek (Zbyszek), Radosław Kaim (Wiesiek), Tomasz Borkowski (Antek), Rafał Sisicki (Ubek), Helena Norowicz (Siostra zakonna), Dorota Ignatjew (Żona Janka)
Autorski spektakl Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej jest rodzinno-politycznym dramatem opowiadającym historię małżeństwa Petera Raina i jego żony Barbary. On – Hindus, student Oxfordu, przyjechał do Polski w 1962 roku pisać doktorat na Uniwersytecie Warszawskim i szybko zaangażował się w działalność opozycyjną. Ona – subtelna blondynka, pochodząca ze szlacheckiej rodziny, studiowała arabistykę. W 1967 roku razem wyjechali do Berlina Zachodniego. Wyglądali na zgodne małżeństwo. Wiele lat później Peter odkrył, że Barbara była współpracowniczką SB. – Nie wiemy, dlaczego Barbara została agentką zapamiętale donoszącą na męża. Raina zastanawia się nad tym w swojej książce. Może nie dał jej tego, czego oczekiwała? Może to nie było udane małżeństwo? – mówił w jednym z wywiadów Konrad Imiela wcielający się w spektaklu w rolę Petera. – Podczas pracy z reżyserką staraliśmy się tak prowadzić akcję, żeby do końca nie było oczywiste, kto tu jest czarnym bohaterem.
13.00
Adam i Maciej Wojtyszko „Powidoki”
reż. Maciej Wojtyszko
Występują: Mariusz Wojciechowski (Strzemiński), Ninę Czerkies (Kobro) oraz Wojciech Kalarus, Krzysztof Stroiński, Katarzyna Skarżanka, Jarosław Gajewski, Sławomir Pacek, Krzysztof Dracz
Maciej Wojtyszko po raz kolejny stworzył spektakl inspirowany prawdziwymi losami artystów. Tym razem za kanwę widowiska posłużyły skomplikowane wojenne i powojenne dzieje małżeństwa: rzeźbiarki Katarzyny Kobro i malarza Władysława Strzemińskiego. – Nie ma filmu o Strzemińskim, choć to jeden z największych polskich artystów. Jego biografia jest dramatyczna i doskonale ilustruje rzeczywistość lat 40. i 50. – mówi reżyser. W przedstawieniu portretuje dwie silne osobowości. Strzemiński uznawany jest wśród przyjaciół za autorytet i cieszy się wielkim powodzeniem kobiet. Kobro, z pochodzenia Rosjanka, próbuje odnaleźć się w polskiej rzeczywistości. W swojej ojczyźnie była cenioną przedstawicielką awangardy, tutaj nikt jej nie zna. W czasie II wojny światowej spada na nią ciężar utrzymania rodziny. Później w okresie PRL nie jest lepiej. Władza nie rozpieszcza Kobro i Strzemińskiego, mimo że mają zdecydowanie lewicowe poglądy. Do tego dochodzą ostre konflikty między małżonkami. Okazuje się, że równie mocno jak kochać, potrafią się nienawidzić.
15.00
Samuel Beckett „Szczęśliwe dni”
reż. Antoni Libera
Występują: Maja Komorowska (Winnie), Adam Ferency (Willie)
Premiera tej sztuki odbyła się prawie 15 lat temu w warszawskim Teatrze Dramatycznym. Spektakl powrócił na afisz w 2008 roku i wkrótce potem został zarejestrowany przez kanał TVP Kultura. Wielu krytyków uznaje go za najlepszą inscenizację tekstów Becketta ostatnich lat. Duża w tym zasługa reżysera Antoniego Libery, specjalisty od twórczości irlandzkiego dramatopisarza. Ale najwięcej pochwał zebrała odtwórczyni głównej roli Maja Komorowska.
– To sztuka, którą właściwie można by grać całe życie. Jej tekst jest jak partytura muzyczna, ma w sobie niezwykłą siłę, mądrość i energię – mówiła aktorka po premierze. Gra Winnie, starzejącą się kobietę, świadomą zbliżającego się końca. Siedzi zagrzebana po pas w górze piachu, wyrzucając niekończący się potok słów w stronę milczącego męża. Nieustannie powtarza też te same czynności i w ten sposób próbuje nadać sens swojemu życiu.
16.30
Marek Nowakowski „Psie Głowy”
reż. Jerzy Zalewski
Występują: Jerzy Trela, Daniel Olbrychski, Jan Peszek, Mariusz Bonaszewski, Piotr Bajor, Ewa Dałkowska
Adaptacja najnowszej książki Marka Nowakowskiego, który na potrzeby Teatru Telewizji dopisał do niej monologi głównych bohaterów. Powstała przypowieść o ludziach zagubionych we współczesnej Polsce, na których lata PRL i postkomunistyczna rzeczywistość odcisnęły trwałe piętno. Akcja rozgrywa się w ciągu jednego dnia w dawnej pegeerowskiej wsi Psie Głowy. Mieszkańców dotknął nie tylko kryzys gospodarczo-ekonomiczny, ale także mentalny i emocjonalny marazm. Reżyser Jerzy Zalewski do udziału w spektaklu zaprosił tych samych aktorów, którzy zagrali w jego „Kwaterze bożych pomyleńców”. Wówczas opowiedział o kryzysie inteligentów w czasie II wojny światowej, teraz chciał pokazać życie Polaków, którym trudno odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Jurorzy konkursu telewizyjnego:
[i]Magdalena Dipont
Grzegorz Łoszewski
Wojciech Nowak
Jacek Petrycki
Artur Żmijewski[/i]