Festiwal Teatralny Warszawa Centralna. Migracje

Julianna Snapper śpiewa w basenie, Chopin staje się patronem azylu, a Johan Simons wraca do Kieślowskiego. To tylko niektóre wydarzenia drugiej edycji festiwalu Warszawa Centralna, który w tym roku odbywa się pod hasłem Migracje.

Aktualizacja: 15.10.2010 16:41 Publikacja: 15.10.2010 12:42

Podczas festiwalu zobaczymy m.in. występ Julianny Snapper, która śpiewa wisząc głową w dół albo prze

Podczas festiwalu zobaczymy m.in. występ Julianny Snapper, która śpiewa wisząc głową w dół albo przebywając... pod wodą

Foto: Rzeczpospolita

Dlaczego Migracje? Bo to jedno ze zjawisk charakteryzujących współczesny świat. Szczególnie interesujące z perspektywy Polski, z której jeszcze niedawno emigrowały tysiące młodych ludzi w poszukiwaniu lepszego losu i zarobku.

[wyimek] Dla naszych czytelników mamy zaproszenia na koncerty festiwalowe - informacja niżej[/wyimek]

– Chcemy rozmawiać o migracjach w momencie, kiedy dawno już zatarły się różnice między znanym i nieznanym, swojskim i obcym – deklarują organizatorzy festiwalu.

Dlatego w spektaklach gości z zagranicy znajdziemy wiele odwołań do polskiej kultury.

Znany już z prezentowanego w Polsce przedstawienia „Dziesięć przykazań według Dekalogu” holenderski reżyser Johan Simons ponownie sięga po twórczość filmową Krzysztofa Kieślowskiego w spektaklu „Trzy kolory: Niebieski, Biały, Czerwony”. Tym razem chce zastanowić się nad sensem idei zjednoczonej Europy.

Szwedzka grupa performersko-teatralna Poste Restante zaprasza widzów do „Azylu Fryderyk” zainspirowanego losem Chopina. To projekt skierowany do osób otwartych na nietypowe działania, bo szwedzcy artyści w swoich akcjach likwidują tradycyjny podział na scenę i widownię. Zapewniają jednak, że w „Azylu Fryderyk” będzie można uciec od problemów życia codziennego i odpocząć, więc może warto się odważyć?

Migracje na festiwalu to również wędrówki poza granice konwencji teatralnych. Jak w przypadku Julianny Snapper, która odebrała klasyczne muzyczne wykształcenie, ale wykorzystuje je w zupełnie nieklasyczny sposób. Znana jest z ekstremalnych warunków swoich występów, w trakcie których śpiewa, wisząc głową w dół albo przebywając... pod wodą. W Warszawie wystąpi na basenie w Pałacu Młodzieży.

Festiwal potrwa do końca października. W listopadzie jako aneks do niego zobaczymy premierowe przedstawienie Pawła Miśkiewicza, który przyjrzy się migracji historycznej – paryskiej Wielkiej Emigracji.

[i] Międzynarodowy Festiwal Teatralny Warszawa Centralna. Migracje, Teatr Dramatyczny, PKiN, plac Defilad 1, PKiN, bilety: 45 – 170 zł, karnety: 349 – 549 zł, rezerwacje tel. 22 656 68 65, piątek (15.10) – niedziela (31.10)[/i]

[link=http://www.kulturalna.pl/]www.kulturalna.pl[/link]

[link=http://www.teatrdramatyczny.pl/]www.teatrdramatyczny.pl[/link]

[ramka][srodtytul]Trzy razy premiera[/srodtytul]

[b]„Plac Apokalipsa”, reż. Michael Marmarinos, wyk. Sandra Korzeniak, Adam Ferency, bilety: premiera – 60 – 150 zł, pozostałe spektakle – 35 – 80 zł, premiera: piątek (15.10.), spektakle: sobota (16.10.), godz. 19.30[/b]

W 2008 r. podczas pierwszej edycji Warszawy Centralnej Michael Marmarinos prezentował spektakl „Umieram jako kraj”. Tym razem grecki reżyser przygotował przedstawienie na zamówienie Teatru Dramatycznego. Na podstawie „Małej Apokalipsy” – jednej z najbardziej warszawskich powieści Tadeusza Konwickiego – i pism Platona zastanawia się nad fenomenem ludzkiej pamięci.

[b]„Glissando”, reż. Christian Garcia, wyk. Klara Bielawka, Julia Kijowska, Edouard Mont de Palol, bilety: premiera – 35 – 150 zł, spektakle – 35 – 80 zł, piątek (22.10.), spektakle: sobota (23.10.), godz. 20[/b]

Bez Chopina w Roku Chopinowskim obyć się nie można. Christian Garcia, twórca szwajcarskiej grupy Velma, postanowił skonfrontować biografię i twórczość Chopina z postacią Syda Barretta z brytyjskiej grupy Pink Floyd. Przygotowywany spektakl z udziałem aktorów Teatru Dramatycznego, muzyków z Lozanny i performerów z Paryża i Berlina ma być operą, której Chopin nigdy nie napisał.

[b]„Klub Polski”, reż. Paweł Miśkiewicz, wyk. Marcin Bosak, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Stanisława Celińska, bilety: 50 – 80 zł, premiera: środa (10.11.), godz. 19[/b]

Ten spektakl to powrót w czasy dziewiętnastowiecznej paryskiej Wielkiej Emigracji. Paweł Miśkiewicz odczytuje ją jako kulturę stworzoną przez samotnych mężczyzn. Nie tylko wielkich poetów: Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego, ale też rzesze bezimiennych żołnierzy. Im właśnie reżyser oddaje głos, by opowiedzieli o swoich doświadczeniach życia poza ojczyzną.

[i] ar[/i][/ramka]

[ramka][srodtytul]Zagrają - KONKURS[/srodtytul]

[b]Koncerty w Klubie Festiwalowym, Cafe Kulturalna, PKIN, pl. Defilad 1, bilety: 15 – 25 zł (dla posiadaczy biletów na spektakle i karnetów wstęp wolny), informacje: tel. 22 656 62 81, piątek (15.10) – niedziela (29.10), godz. 22 – 23

Cafe Kulturalna na dwa tygodnie staje się klubem przy festiwalu. Tu oprócz spotkań odbędą się również koncerty. W piątek dawki niezapomnianych wrażeń dostarczy • Mitch & Mitch, ciekawie balansujący na granicy kiczu z zastosowaniem konwencji country & western. [/b]

Na sobotę zaplanowano show • Snaksa – podobnie oparty na prowokacjach, ale za to innego gatunku. Housem i electro starej szkoły doprawia on Prince’a i Steviego Wondera. Kiedyś pracował z Peaches, Jamie Lidellem i Scissor Sisters. Nowy Jork opuścił dla lepiej rokującego jego karierze Berlina.

Duet • Meril Wubslin, którego twórczość opiera się na akustycznym folku z melodyjnym wokalem, pojawi się na scenie Kulturalnej we wtorek. Od zespołu Christiana Garcii i Valerie Niederoest należy oczekiwać odprężających brzmień na granicy hipnozy.

W środę zaś wystąpi • Kashanti, czyli muzycy grupy Szu szu (Piotr Kopik, Ivo Nikić, Karol Radziszewski). Zagrają, co wyrosło z ryzykownej estetyki szant.

Następną sobotę (23 października) uświetni • The Tsigunz. To jedyny w swoim rodzaju miks wschodnich i zachodnich klimatów, gdzie tradycja jazzowa spotyka się ze słowiańską postromantyczną melodyką.

W piątek, 29 października, wystąpi zaś • Allstar Refjudzi Band. Usłyszymy etno punk w wykonaniu muzyków z Chin, Kurdystanu, Armenii, Słowacji, Szwajcarii, Czech i USA.

[b] KONKURS[/b]

Dla naszych czytelników mamy podwójne zaproszenia - po jednym na każdy koncert:

Wygra 6 pierwszych zgłoszeń, z opinią o festiwalu, na adres [mail=kultura@rp.pl]kultura@rp.pl[/mail].

Start konkursu, czwartek 14 X, godz. 18.00

[b]Znamy już zwycięzców, poinformujemy ich drogą elektroniczną. Dziękujemy za udział w konkursie :) [/b]

Dlaczego Migracje? Bo to jedno ze zjawisk charakteryzujących współczesny świat. Szczególnie interesujące z perspektywy Polski, z której jeszcze niedawno emigrowały tysiące młodych ludzi w poszukiwaniu lepszego losu i zarobku.

[wyimek] Dla naszych czytelników mamy zaproszenia na koncerty festiwalowe - informacja niżej[/wyimek]

Pozostało 94% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły