Koniec wojny, cztery kobiety i pies

Po dramatach „Absynt” i „Gardenia” poświęconych kobiecości współczesnej, w „Baden-Baden” Aldona Figura sięga w głąb historii.

Aktualizacja: 04.07.2011 14:36 Publikacja: 04.07.2011 14:31

Wydarzenia komentuje tu pies (Przemysław Sadowski)

Wydarzenia komentuje tu pies (Przemysław Sadowski)

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Akcja spektaklu inaugurującego działanie Laboratorium Dramatu pod nazwą Scena Przodownik rozgrywa się w czasie II wojny światowej.

W dusznej atmosferze mieszczańskiego domu, wśród myśliwskich trofeów i w towarzystwie owczarka niemieckiego, cztery kobiety oczekują końca wojny. Wyniosła Edith (Monika Niemczyk), wbrew ostrzeżeniom przed zbliżającą się Armią Czerwoną, nie chce opuścić swojej posiadłości, w której czas jakby się zatrzymał. Dorastająca córka Edith, Odetta (Maria Dejmek), odkrywa swoją cielesność i ulega fascynacji malarką Udi (Anna Gajewska).

Uzależniona od morfiny Udi najtrafniej podsumowuje autodestrukcyjną, wydawałoby się, postawę wszystkich kobiet. Uważa, że ze strony żołnierzy radzieckich nie spotka ich nic innego niż w czasie wojny, bo dla mężczyzn są tylko wykorzystywanymi seksualnie kawałkami mięsa. A służąca Ada (Martyna Peszko) marzy o  momencie triumfu nad rodziną, która dla niej oznacza całe Niemcy, choć to raczej nie ma szans na  realizację.

To jest czas, kiedy wszelkie zasady zostały zawieszone. A wobec powszechnego zezwierzęcenia ludzkich cech nabiera komentujący wydarzenia pies (Przemysław Sadowski) – ironiczny symbol niemieckich idei czystej rasy.

Zdecydowanym plusem spektaklu Figury, wpisującego się w szereg rozliczeń z wojną, ukazujących również Niemców jako jej ofiary, są wyraziste portrety czterech bohaterek i sugestywne wykreowanie dekadencko-surrealistycznej atmosfery końca ich świata. Szkoda tylko, że wobec chęci ucieczki od utartych schematów myślenia tak stereotypowo wypadają postacie męskie, zwłaszcza zły esesman Mirosława Zbrojewicza, powielającego chwilami swoją rolę z „Przed odejściem w stan spoczynku" z teatru Studio.

„Baden-Baden", reż. Aldona Figura, Scena Przodownik, Warszawa, ul. Olesińska 21, tel. 663 741 903, premiera: 1 lipca, kolejne spektakle: 15 – 16 lipca, godz. 21, bilety: 35 – 20 zł

Akcja spektaklu inaugurującego działanie Laboratorium Dramatu pod nazwą Scena Przodownik rozgrywa się w czasie II wojny światowej.

W dusznej atmosferze mieszczańskiego domu, wśród myśliwskich trofeów i w towarzystwie owczarka niemieckiego, cztery kobiety oczekują końca wojny. Wyniosła Edith (Monika Niemczyk), wbrew ostrzeżeniom przed zbliżającą się Armią Czerwoną, nie chce opuścić swojej posiadłości, w której czas jakby się zatrzymał. Dorastająca córka Edith, Odetta (Maria Dejmek), odkrywa swoją cielesność i ulega fascynacji malarką Udi (Anna Gajewska).

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły