Rebelia chce taty

Autorski duet – Monika Muskała i Janusz Margański – debiutuje na familijnej scenie. Muskała jest tłumaczką z języka niemieckiego. Pod pseudonimem Amanita Muskaria, z siostrą Gabrielą, aktorką, napisała do tej pory dwie sztuki: „Podróż do Buenos Aires" i „Daily Soup".

Publikacja: 28.10.2011 18:33

Rebelia chce taty

Foto: Rzeczpospolita, Jak Jakub Ostałowski

A Margański to literaturoznawca i tłumacz, znawca Gombrowicza, który na tegorocznym FPFF w Gdyni zdobył nagrodę za scenariusz do filmu „Wymyk".

Teraz twórcy tekstów dla dorosłych ruszyli w tytułową pogoń za bajką, a właściwie za najbardziej rozpoznawalnymi baśniowymi postaciami i motywami. Zderzyli je z bliską widzom codziennością.

W opowieści przeplatają się dwa światy: podziemny – skazanych na banicję, nieczytanych bajek, oraz zabiegany – charakterystyczny dla pewnego współczesnego królestwa.

Za sprawą królewskiej córki, nie bez powodu nazwanej Rebellą, bajki powracają do życia. – Rebella wypowiada najbardziej dla mnie magiczne i zarazem kluczowe dla tej opowieści zdanie: „Chciałabym, aby tato choć raz był tatą" – mówi reżyser spektaklu Cezary Domagała.

Ponieważ jednak wiecznie zajęty król Sukcesso Pałer nie reaguje na potrzeby córki, ta w akcie rozpaczy wykrada mu berło. Synonim władzy ginie w zamkowych lochach. Ekspedycja, która wyrusza na jego poszukiwania, trafia na cmentarzysko, gdzie znajduje bajkopisarza pana Perrault, oraz postaci z jego bajek, m. in. Śpiącą Królewnę, Kopciuszka i Czerwonego Kapturka.

– Jest to pretekstem do zabawy konwencjami. Także w muzyce Piotra Rubika – zapewnia reżyser.

W jednym z utworów, roboczo nazwanym „Piosenką dziennikarzy", kompozytor cytuje motyw z oprawy „Wiadomości". Ale to niejedyne niespodzianki. Zaskoczeniem dla słuchaczy ma być zupełnie nowy charakter utworów Rubika.

Za to w klimacie ostatniej produkcji Teatru Roma pozostaje praca Grzegorza Policińskiego. Mroczny wydźwięk jego scenografii mają ożywić barwne kostiumy Anny Waś, komputerowe projekcje Pauliny Magier i Dawida Kozłowskiego oraz choreografia Katarzyny Skawińskiej.

W pogoni za bajką, Teatr Rampa, Warszawa, ul. Kołowa 20, bilety: 25 i 30 zł, rezerwacje: tel. 22 679 50 51, piątek (28.10) godz. 9 i 12, sobota (29.10) godz. 19.

A Margański to literaturoznawca i tłumacz, znawca Gombrowicza, który na tegorocznym FPFF w Gdyni zdobył nagrodę za scenariusz do filmu „Wymyk".

Teraz twórcy tekstów dla dorosłych ruszyli w tytułową pogoń za bajką, a właściwie za najbardziej rozpoznawalnymi baśniowymi postaciami i motywami. Zderzyli je z bliską widzom codziennością.

Pozostało 80% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie