Zabytkowy teatr w Łazienkach czeka na widzów

Jeden z najcenniejszych XVIII-wiecznych zabytków znów może służyć publiczności. W piątek rozpoczyna się tu wyjątkowy Festiwal Oper Barokowych.

Publikacja: 03.09.2015 07:30

Teatr Królewski

Teatr Królewski

Foto: Materiały Organizatora

Takiego zabytku może nam pozazdrościć świat, bo niewiele zachowało się podobnych obiektów. Jest to tym bardziej niezwykłe, że teatr w warszawskich Łazienkach zbudowany został w 1788 roku na zlecenie Stanisława Augusta Poniatowskiego wyłącznie z drewna. Przetrwał przez ponad dwa stulecia w stanie niemal nienaruszonym. Są nawet oryginalne urządzenia do stawiania dekoracji, te jednak zostały częściowo zdemontowane podczas remontu przeprowadzonego w latach 60. XX wieku.

Uplasowany w Starej Pomarańczarni przez lata był niedostępny dla zwiedzających, niesłychanie rzadko udostępniano go na koncerty. Teraz po renowacji, którą przeszły wszystkie obiekty Łazienek, z instalacją przeciwpożarową najnowszego typu, może stać się atrakcyjną salą widowiskową.

Rok temu Teatr Królewski wykorzystało Stowarzyszenie „Dramma per musica" i przygotowało tam premierę opery „Agrippina" Händla. Spotkała się ona z tak ogromnym zainteresowaniem, że pomysł przerodził się obecnie w cały Festiwal Oper Barokowych. Rozpocznie się on w piątek premierą kolejnego utworu Händla, jakim jest „Orlando" – Wybieramy te jego opery, które nie były dotąd w Polsce wystawiane – mówi znakomita śpiewaczka Anna Radziejewska, wiceprezeska Stowarzyszenia „Dramma per musica".

„Orlanda", tak jak ubiegłoroczną „Agrippinę", reżyseruje Natalia Kozłowska, która przyznaje, że jest zauroczona Teatrem Królewskim. Stara się więc robić spektakle nowoczesne, które jednak wpisują się w scenerię tego zabytkowego miejsca. Będą zatem cztery przedstawienia „Orlanda", z udziałem świetnego wokalnie i aktorsko kontratenora Jana Jakuba Monowida oraz rzadko występującej w Polsce, bo mieszkającej w Salzburgu Aleksandry Zamojskiej. A na finał festiwalu – 19 i 20 września – zostanie przypomniana „Agrippina". W roli tytułowej, tak jak rok temu wystąpi Anna Radziejewska.

Pomiędzy tymi spektaklami jest wiele innych atrakcji. W Pałacu na Wodzie z recitalami wystąpią: niewymagająca rekomendacji Olga Pasiecznik (6.09) oraz nowy wokalny talent – kontratenor Kacper Szelążek (7.09). W Oranżerii w koncercie „Barok na pięć głosów" zaprezentują się młodzi śpiewacy (10.09). W radiowym Studiu im. Lutosławskiego szykowane jest koncertowe wykonanie opery „Les Indes galantes" Rameau (11.09).

Na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, która wspólnie z Łazienkami Królewskimi wspiera festiwal, będzie można zobaczyć z kolei polsko-czeską inscenizację kolejnej barokowej opery – „Didone abbandonata" Sarriego, zrealizowaną z inicjatywy katowickiej (oh!) Orkiestry Historycznej (16.09) oraz pastiszowo-zabawny „Teatro alla Moda" (13., 14.09). Festiwal pozyskał też dla muzyki jeszcze jedno niezwykłe zabytkowe miejsce – Salę Kolumnową Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie będzie można posłuchać kantat, skomponowanych przez Dietricha Buxtehudego (18.09).

Więcej szczegółów: www.drammapermusica.pl

Przedsprzedaż biletów: www.bilety24.pl lub w kasach Muzeum Łazienek Królewskich i Warszawskiej Opery Kameralnej

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły