List otwarty do chrześcijan podpisało wtedy 138 teologów islamskich. Był to owoc prac kongresu „Miłość w Koranie”, który odbył się w Jordanii w Królewskim Instytucie Myśli Islamskiej. Główne tezy listu poparły autorytety islamu reprezentujące wszystkie kierunki i szkoły islamskiej myśli religijnej, a adresatami oprócz papieża byli przywódcy Kościołów wschodnich, prawosławnych i protestanci.
Było to pierwsze tego typu przesłanie muzułmanów we współczesnej historii. Wyjątkowe również z powodu ciepłego stosunku do chrześcijan, powołanie się na wspólnego Boga, konieczność wzajemnego poszanowania, dialogu i zrozumienia. Liczący 26 stron list podkreśla też wspólnotę tego przesłania w Koranie i Biblii, cytując fragmenty z obu ksiąg. Autorzy stwierdzają, że chrześcijanie i muzułmanie stanowią ponad połowę ludności świata. To ogromny potencjał mogący się przyczynić do pokoju na świecie.
Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego kardynał Jean Louis Tauran uznał list za bardzo pozytywny sygnał, zwłaszcza że podpisali go i sunnici, i szyici. Podkreślił, że tekst unika polemik, a gdy mowa o Jezusie, autorzy cytują Biblię, a nie Koran.
19 listopada w imieniu papieża na list odpowiedział watykański sekretarz stanu kardynał Tarcisio Bertone. Podkreślił, że życie ludzkie powinno być świętością i dla chrześcijan, i dla muzułmanów.
Odpowiadając na propozycję nawiązania konkretnego dialogu, kardynał Bertone poinformował, że papież z radością spotka się z przewodniczącym Instytutu Myśli Islamskiej, jordańskim księciem Ghazim ibn Muhhamadem ibn Talalem i wyznaczoną przez niego delegacją sygnatariuszy listu. Zaproponował też, by zorganizować spotkanie robocze tej delegacji z Papieską Radą ds. Dialogu Międzyreligijnego.Już wiadomo, że do spotkania roboczego dojdzie w lutym lub w marcu. Potem odbędą się wspólne seminaria z udziałem Rady i teologów z Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego. Wiele wskazuje na to, że udział Benedykta XVI w tym dialogu nie ograniczy się do audiencji dla islamistów. Rozmowy mogą dotyczyć kwestii religijnych i politycznych.