Ksiądz i skin pomogą lewicy?

Polski ksiądz i niemiecki skin mają zniechęcić Hiszpanów do głosowania na prawicę. Socjaliści próbują odwrócić uwagę od złego zarządzania pogrążonym w recesji krajem

Aktualizacja: 22.05.2009 10:16 Publikacja: 22.05.2009 03:18

Mówiący po polsku ksiądz przekonuje w spocie hiszpańskich socjalistów, że w Europie nie ma miejsca n

Mówiący po polsku ksiądz przekonuje w spocie hiszpańskich socjalistów, że w Europie nie ma miejsca na inną religię niż katolicka

Foto: Internet

[b][link=http://rp.pl/eurowybory09]Wszystko o eurowyborach w specjalnym serwisie rp.pl[/link][/b]

W trwającym 30 sekund spocie partia premiera José Zapatero straszy wyborców europejską prawicą. Każda z występujących w nim postaci reprezentuje inny kraj i mówi w innym języku. Polsce przypadła etykietka wojującego katolicyzmu, Niemcom nietolerancji i brutalnej agresji.

[srodtytul]Zabawa w stereotypy[/srodtytul]

Polski ksiądz mówi, że w Europie jest miejsce tylko na jedną religię. Niemiecki skin przekonuje, że homoseksualizm to choroba. Włoski rolnik uważa, że zmiany klimatyczne są wielkim kłamstwem. Jest i kelner skarżący się na imigrantów, którzy kradną pracę, mówiąca po angielsku entuzjastka prywatnej służby zdrowia i Francuzka, która wierzy w karę śmierci. Jedyny Hiszpan w tym towarzystwie głosi prawo do zwalniania ludzi z pracy. W tle pobrzmiewa hymn Europy.

Politycy hiszpańskiej prawicy są oburzeni, że rząd Zapatero robi z nich twardogłowych. Socjaliści bronią spotu. – Może i jest trochę prowokacyjny – przyznaje Ramon Jauregui, numer dwa na liście. – Ale – podkreśla – walka o europarlament rozegra się między prawicą a lewicą. W Hiszpanii będzie ona niezwykle wyrównana: według sondaży socjaliści i prawicowa Partia Ludowa zdobędą po 23 mandaty.

[srodtytul]Zamiast dyskusji[/srodtytul]

– Takie spoty są formą manipulacji – mówi „Rz” prof. Wawrzyniec Konarski, politolog z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej. – To bardzo przykre, że w kampaniach pojawia się coraz więcej postaci stereotypowych, służących jako straszaki. Odbywa się to kosztem merytorycznej dyskusji.

Kampanie negatywne prowadzą przed wyborami do europarlamentu partie z prawej i z lewej strony sceny politycznej. Głównie radykałowie. Brytyjska Partia Narodowa, licząca na dobry wynik dzięki uwikłaniu dwóch głównych ugrupowań w skandal w Izbie Gmin, na celownik wzięła imigrantów. „Brytyjskie stanowiska pracy dla brytyjskich pracowników” – głosi. Prowadzący kampanię na portalu społecznościowym Facebook kandydat BNP Eddy O’Sullivan wyraził to dosadnie. „Oni są miłymi ludźmi, w porządku. Ale czy nie mogą być miłymi ludźmi w swoim pier... Kongu czy innym bongolandzie?” – napisał. Gdy wyszło na jaw, że jest też członkiem internetowej społeczności „Pie... lić islam”, jeden z liderów partii Clive Jefferson oznajmił, że zawiesi jego członkostwo w partii i wykreśli z listy kandydatów do europarlamentu.

W czeskiej telewizji pojawiły się reklamówki Partii Narodowej sugerujące potrzebę „ostatecznego rozwiązania kwestii cygańskiej”. Szefostwo telewizji obiecało, że wstrzyma ich emisję.

[srodtytul]Byle nie znudzić widza[/srodtytul]

Dla radykalnej lewicy „czarnym ludem” są bankierzy i menedżerowie. Działacze francuskiej Nowej Partii Antykapitalistycznej (NPA) Oliviera Besancenota przeprowadzili symboliczną akcję odkażenia dawnej siedziby paryskiej giełdy. „Szefowie wyrzucają, wyrzućmy szefów!”, „Stop ptasiej grypie – bankierzy do więzienia!” – skandowali aktywiści w maskach i strojach służb sanitarnych. „Milionerzy, płaćcie!” – to główne hasło niemieckiej Partii Lewicy.

– Partie spostrzegły, że najskuteczniej można trafić do wyborców, odwołując się do prostego symbolu – zauważa Konarski. – Wyjaśnianie racji za pomocą merytorycznych argumentów może szybko znudzić widzów wychowanych na spotach reklamowych, filmach o wartkiej akcji i wideoklipach.

Strona ze spotem reklamowym socjalistów

[link=http://www.estepartidosejuegaeneuropa.com]www.estepartidosejuegaeneuropa.com[/link]

[b][link=http://rp.pl/eurowybory09]Wszystko o eurowyborach w specjalnym serwisie rp.pl[/link][/b]

W trwającym 30 sekund spocie partia premiera José Zapatero straszy wyborców europejską prawicą. Każda z występujących w nim postaci reprezentuje inny kraj i mówi w innym języku. Polsce przypadła etykietka wojującego katolicyzmu, Niemcom nietolerancji i brutalnej agresji.

Pozostało 89% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1020