Polska nadal mówi „nie” nowemu funduszowi „Łącząc Europę”

Mimo namów Brukseli Polska nie zmienia swego negatywnego stosunku do  pomysłu utworzenia nowego instrumentu „Łącząc Europę”

Publikacja: 19.03.2012 02:37

Propozycje Brukseli

Propozycje Brukseli

Foto: Rzeczpospolita

To zupełnie nowy fundusz, którego powstanie lansuje Komisja Europejska. Chce ona, aby w latach 2014 – 2020 z jego budżetu były finansowane ogólnoeuropejskie inwestycje transportowe, energetyczne i telekomunikacyjne.

Choć, jak można przeczytać w specjalnym stanowisku, polski rząd zgadza się z koniecznością realizacji celów polityki transportowej na poziomie europejskim przez wspieranie projektów sieci transeuropejskich, to jednak pomysł utworzenia nowego funduszu mu się nie podoba.

A to dlatego, że jego budżet (40 mld euro) pomniejszy ogólną pulę na unijną politykę spójności na lata 2014 – 2020 i że nie będzie dzielony na tzw. koperty narodowe. Funduszem ma zarządzać unijna Agencja TEN-T, która w drodze konkursu miałaby wybierać projekty do dofinansowania. Zdaniem Polski to dodatkowe obciążenia administracyjne. Wreszcie – i to szczególnie nie po myśli Polski – budżet funduszu ma być powiększony o 10 mld euro wyodrębnione z Funduszu Spójności, z którego obecnie korzysta 15 najbiedniejszych krajów UE. W tym przypadku też nie ma mowy o pulach narodowych.

Ostatnio na wniosek Komisji Europejskiej odbyło się w Warszawie specjalne spotkanie w sprawie „Łącząc Europę". – Komisja wskazywała, że nowy fundusz będzie się koncentrował  na projektach transeuropejskich, które teraz są traktowane gorzej. Poza tym wskazano, że dotowane z niego inwestycje łatwiej pozyskają pozytywną opinię dyrekcji ds. środowiska w KE – mówi „Rz" Konrad Niklewicz, wiceminister rozwoju regionalnego. Zastrzega jednak, że stanowisko polskiego rządu się nie zmieniło.

Choć Polska postrzega nowy fundusz jako przesuwanie pieniędzy w stronę bogatszych krajów UE, to na pomysł Brukseli niechętnie patrzą też Niemcy – największy płatnik netto do wspólnego budżetu Unii.

– To mało dojrzały projekt. Nie widzimy w nim wartości dodanej. Nawet jeśli taki instrument powstanie, to 15 mld euro na jego budżet w zupełności wystarczy – usłyszała „Rz" w niemieckiej ambasadzie podczas spotkania poświęconego budżetowi Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.

– Negocjacje będą na pewno trudne, bo Bruksela tak łatwo nie zrezygnuje. Utworzenie nowego funduszu forsuje sam Jose Barroso, przewodniczący Komisji Europejskiej – mówi nieoficjalnie jeden z polskich urzędników.

To zupełnie nowy fundusz, którego powstanie lansuje Komisja Europejska. Chce ona, aby w latach 2014 – 2020 z jego budżetu były finansowane ogólnoeuropejskie inwestycje transportowe, energetyczne i telekomunikacyjne.

Choć, jak można przeczytać w specjalnym stanowisku, polski rząd zgadza się z koniecznością realizacji celów polityki transportowej na poziomie europejskim przez wspieranie projektów sieci transeuropejskich, to jednak pomysł utworzenia nowego funduszu mu się nie podoba.

Pozostało 81% artykułu
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021