Jak projektować opakowania dla klientów, czyli design opakowań z perspektywy konsumentów

Konsumenci deklarują, że zakupów dokonują, kierując się logicznymi przesłankami, a więc sprawdzając cenę produktu, jego skład i porównując go z innymi produktami z tej samej grupy. Rzeczywistość okazuje się inna.

Publikacja: 18.06.2019 13:52

Jak projektować opakowania dla klientów, czyli design opakowań z perspektywy konsumentów

Foto: 226863895

Większość konsumentów dokonuje zakupów pod wpływem chwili, kierując się głownie opakowaniem i znajomym logo. Z tego powodu coraz ważniejsze jest przemyślane projektowanie opakowań nowych produktów oraz modernizowanie opakowań produktów, które są dostępne na rynku od dłuższego czasu.

Opakowanie ważniejsze niż produkt?

 

Duża konkurencja w każdej grupie produktowej sprawia, że wejście na rynek z nowymi towarami jest trudniejsze niż kilkanaście lat temu. Konsumenci większość decyzji zakupowych podejmują w miejscu zakupu, kierując się głównie impulsami, wywoływanymi przez otaczające ich bodźce. Jednym z takich bodźców jest właśnie opakowanie. Prof. Michael Fleischer z Uniwersytetu Wrocławskiego zaznacza, że opakowanie produktu nie jest związane wyłącznie z materiałoznawstwem, technologią produkcji, procesami handlowymi, bezpieczeństwem i transportem towarów. Dzięki opakowaniom, produkty wyróżniają się na sklepowych półkach i są szybciej zauważane przez konsumentów. Dr Mariusz Wszołek dodaje, że opakowanie jest obecnie nośnikiem wizerunku, dlatego jego rola jest ważniejsza od samego produktu, który znajduje się wewnątrz.

 

Jak zachęcić do zakupu za pomocą opakowania?

 

Opakowanie produktu stanowi dla konsumentów wyznacznik, jakimi wartościami kieruje się producent, jaki jest charakter produktu i jego przeznaczenie oraz do kogo kierowany jest dany towar. Jak zachęcić do wybrania produktu za pomocą opakowania? Oto 3 zasady, którymi powinno się kierować podczas tworzenia pudełka, butelki lub innego opakowania dla wdrażanego na rynek artykułu.

 

1. Dbałość o wyróżnianie się na półce

 

Opakowanie zachęcające do zakupu przede wszystkim powinno wyróżniać się na półce. Duże marki osiągają ten efekt, umieszczając na produkcie swoje logo lub stosując charakterystyczną kolorystykę. Dzięki temu produkt jest rozpoznawalny już z daleka i budzi w konsumentach określone emocje. Dobrym przykładem skutecznego wyróżniania się na sklepowej półce jest Coca-Cola. Butelka słynnego napoju gazowanego jest tak charakterystyczna, że konsumenci są w stanie rozpoznać ją od razu na półce z innymi napojami. Nawet po roztrzaskaniu popularnej szklanej butelki Coca-Coli konsumenci są w stanie odróżnić kawałki szkła, które powstały w ten sposób, od kawałków szkła z innej rozbitej butelki.

 

2. Spójność z wartościami marki

 

Specjaliści z Munjo Design podkreślają, że opakowanie przyciąga uwagę konsumentów, gdy jest spójne z wartościami marki. Co to oznacza? Wystarczy pomyśleć o produktach ekologicznych, by zrozumieć, na czym polega spójność opakowania z wartościami, jakie wyznaje ich producent. Większość z nich ma zielone etykiety lub symbole zielonych liści, nawiązujących do bliskości natury i ideałów ekologicznych. Zielone etykiety i oznaczenia w tym kolorze pojawiają się zarówno na żywności bio, jak i na kosmetykach oraz środkach czystości bez dodatku szkodliwych dla środowiska substancji. Spójność z wartościami marki można uzyskać za pomocą zastosowania odpowiedniej kolorystyki, fontu oraz materiałów wykorzystanych do produkcji opakowania. Dodatkowo opakowanie może posiadać ozdobne tłoczenie i złocenie, które często pojawia się w przypadku marek luksusowych, takich jak Ferrero Roche lub kosmetyki Janda.

 

3. Testy nowego opakowania

 

Projektowanie opakowań przykuwających uwagę konsumentów i odzwierciedlających wartości marki powinno zakończyć się przeprowadzeniem testów w grupie docelowej. Badania marketingowe w tym zakresie pozwalają ocenić, czy produkt ma szansę zainteresować potencjalnych odbiorów. Przeprowadzenie ankiet wizerunkowych i badań eyetrackingowych umożliwia wprowadzenie poprawek w projekcie opakowania nowego produktu i dostosowanie go do oczekiwań grupy docelowej. Przykładem wdrożenia produktu na rynek bez wcześniejszych badań wizerunkowych jest próba ekspansji żywności dla niemowląt marki Gerber w Afryce. Wprowadzenie na tamtejszym rynku posiłków Gerber, na których widnieje buzia małego dziecka, wywołało niemałe zamieszanie. Okazało się, że brak sprawdzenia kontekstu kulturowego zakończył się wizerunkową katastrofą. Mieszkańcy Afryki uznali, że w słoiczku z posiłkiem znajdują się… kawałki ciała dziecka. Wysoki poziom analfabetyzmu wśród mieszkańców Czarnego Lądu sprawił, że etykieta na opakowaniu została zrozumiana w zupełnie inny sposób niż w Europie.

 

Opakowanie okiem konsumenta

 

W każdej grupie produktowej obecnie znajduje się nawet 200 produktów, które wyróżnia jedynie zewnętrzny wygląd. Z tego powodu projektowanie opakowania powinno skupiać się na tym, jak jest ono postrzegane przez konsumenta. Jest to równie ważne jak uwzględnienie w projekcie obowiązujących przepisów, jak i dostosowanie materiału opakowania do typu produktu. Bez krytycznego spojrzenia na atrakcyjność opakowania dla potencjalnego klienta trudno jest wprowadzić na rynek nowy artykuł i osiągnąć sukces. Przedsiębiorcy powinni o tym pamiętać i zwiększać nakłady na projekty opakowań oraz badania przed wdrożeniem produktów na rynek. Jest to jedyny skuteczny sposób na zdobycie zaufania konsumentów.

 

 Materiał Promocyjny

Większość konsumentów dokonuje zakupów pod wpływem chwili, kierując się głownie opakowaniem i znajomym logo. Z tego powodu coraz ważniejsze jest przemyślane projektowanie opakowań nowych produktów oraz modernizowanie opakowań produktów, które są dostępne na rynku od dłuższego czasu.

Opakowanie ważniejsze niż produkt?

Pozostało 93% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 961
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 960
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 959
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 958