Firmy, które wprowadzają na rynek towary w opakowaniach i same mają sporo odpadów opakowaniowych (np. sprowadzają w pudełkach czy torbach foliowych elementy niezbędne do produkcji) powinny zastanowić, czy opłaca się im zawierać umowę z organizacją i jej płacić.
Przede wszystkim muszą one dokładnie pilnować kwestii związanych z przekazywaniem odpadów do odzysku, recyklingu i dokumentowaniem tego. Tym przedsiębiorcom, którzy odzyskują niewiele odpadów opakowaniowych albo nie zadbali o potwierdzenie odzysku i recyklingu radzimy skorzystać z pomocy organizacji – opłaty za wywiązanie się z obowiązku proponowane przez nie są niższe niż oficjalna opłata produktowa za niewykonanie odzysku czy recyklingu.
W przypadku opłaty produktowej od opakowań same rozliczenia nie są bardzo skomplikowane i dokonuje się ich tylko raz w roku.
Lawina sprawozdań
Trudniej jest rozliczyć się z obowiązków za wprowadzony sprzęt elektryczny i elektroniczny. Trzeba to też robić dwa razy w roku. Ponadto kłopotów przysporzyć może zbieranie zużytych sprzętów. Dlatego to także mali producenci i importerzy chętnie korzystają z usług organizacji odzysku.
Podobnie jest z tymi firmami, które podlegają przepisom o bateriach i akumulatorach. Dla wielu z nich prowadzenie punktów zbierania lub podpisywanie umów z już istniejącymi to duże utrudnienie. Na dodatek obowiązkowo trzeba składać aż pięć sprawozdań. Dlatego i w tym wypadku lepiej scedować obowiązki na wyspecjalizowaną firmę.