Reklama

Pomaganie bezdomnym zwierzętom pod kontrolą

Wydawanie pieniędzy z programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami nie może być dowolne – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Aktualizacja: 16.08.2021 09:51 Publikacja: 16.08.2021 00:01

Pomaganie bezdomnym zwierzętom pod kontrolą

Foto: Adobe Stock

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt w 2020 r. Prokurator rejonowy stwierdził jednak, że organ w niedostateczny sposób określił wydatkowanie środków na realizację programu i zaskarżył akt, domagając się jego unieważnienia. Chociaż bowiem w uchwale wskazano, że na ten cel przeznacza się łącznie 143 tys. zł, to pominięto określenie sposobu rozdysponowania tej kwoty na poszczególne cele i założenia przyjęte w uchwalonym programie.

Czytaj także: Rzymkowski: Nie ma takiego pojęcia jak prawa zwierząt, ponieważ zwierzęta nie mają zdolności do czynności prawnych

Prokurator powołał się na art. 11a ust. 2 ustawy o ochronie zwierząt. Zgodnie z nim gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi powinien obejmować określone zagadnienia (np. opieka nad wolno żyjącymi kotami lub poszukiwaniem właścicieli dla bezdomnych zwierząt).

Zarzuty prokuratora odpierała rada gminy tłumacząc, że określenie kwoty jedynie w odniesieniu do realizacji całego programu wypełnia upoważnienie ustawowe. Podkreślała, że nie można wskazać, w jaki sposób pieniądze te zostaną rozdzielone, ponieważ nie jest możliwe precyzyjne określenie środków potrzebnych na realizację poszczególnych celów – wynika to z bieżących potrzeb, które pojawiają się w trakcie roku.

Argumenty te nie przekonały jednak WSA, który poparł stanowisko prokuratora. Podkreślił też, że sposób rozdysponowania puli środków jest tym samym obligatoryjnym elementem. Natomiast pozostawienie organowi wykonawczemu albo innym podmiotom swobody w zakresie sposobu wydatkowania tych pieniędzy narusza ustawę o ochronie zwierząt.

Reklama
Reklama

– Powiązanie uchwalonej kwoty środków przeznaczonych na realizację programu z konkretnym sposobem ich wydatkowania pozwala przyjąć, że nie jest on fikcją i umożliwia wykonanie poszczególnych zadań – uzasadniał sędzia sprawozdawca Bartłomiej Adamczak.

Ze względu na powyższe, WSA stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

– Wyrok WSA odpowiada prawu, ponieważ wskazany przepis ustawy w sposób jednoznaczny określa, że wydatki muszą być ściśle określone – mówi mec. Łukasz Robaszkiewicz z Kancelarii De Iure.

– Zgodnie z normą ustawy program musi zawierać wysokość oraz sposób wydatkowania środków. Uchwała musi precyzyjnie określać powyższe parametry. Może to powodować niejednokrotnie problemy natury praktycznej, związanej z koniecznością przesunięcia wydatków w związku z nadzwyczajnymi okolicznościami. Dlatego celowym wydaje się przewidywanie takiej sytuacji w uchwale i stworzenie rezerwy w programie na sytuacje nadzwyczajne. W pozostałym zakresie uchwała rady gminy winna być maksymalnie precyzyjna – konkluduje specjalista.

Sygnatura akt: IIISA/Gd/154/21

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama