Reklama
Rozwiń

Koniec z promocją kultu ciała

Środki odchudzające i zabiegi poprawiające wygląd będą traktowane jak alkohol i papierosy. Nie można będzie ich reklamować w godzinach, gdy telewizję oglądają nieletni

Publikacja: 08.01.2010 02:23

Koniec z promocją kultu ciała

Foto: copyright PhotoXpress.com

Dziennik „El Pais” informuje, że projekt zmian w ustawie o audiowizualnych środkach przekazu trafił już do komisji konstytucyjnej hiszpańskiego Kongresu Deputowanych. Jeśli wejdą w życie, reklam wiążących sukces z wyglądem i sugerujących, że nadwaga, wydatny nos czy odstające uszy mogą być przyczyną wykluczenia społecznego, nie można będzie emitować w godzinach od 6 do 22. Rynek reklam suplementów diety, kosmetyków i usług chirurgii plastycznej już liczy straty. Same telewizyjne reklamy chirurgii plastycznej w 2008 roku pochłonęły 4400 minut czasu antenowego.

Rząd, który zgłosił poprawki do ustawy, chce walczyć z anoreksją dotykającą w Hiszpanii coraz młodsze dzieci. Według danych Ministerstwa Zdrowia cierpi na nią nawet pół miliona osób. Do niedawna występowała niemal wyłącznie u nastolatek, dziś dotyka młodszych dziewczynek, a także chłopców. Z badań Uniwersytetu w Barcelonie wynika, że połowa Hiszpanów między 8. i 12. rokiem życia boi się przytyć, a 46 procent dzieci będących na diecie wcale jej nie potrzebuje, bo nie ma nawet niewielkiej nadwagi.

Hiszpania jako jeden z pierwszych krajów wypowiedziała wojnę promowaniu anoreksji w Internecie, gdy okazało się, że nieletni chętnie odwiedzają gloryfikujące ją strony. Według organizacji Protegeles, zajmującej się tropieniem programów i stron internetowych niebezpiecznych dla dzieci, robi to 17 procent Hiszpanów w wieku od 8 do 17 lat. Organizacja szczyci się tym, że od 2005 roku udało się dzięki niej zamknąć 350 stron, z których nieletni czerpali między innymi wskazówki, jak unikać jedzenia bez zwracania uwagi rodziców.

Gdy w 2008 roku prokuratura w baskijskim San Sebastian zamknęła trzy tego rodzaju fora, a policja dotarła do ich użytkowników, okazało się, że 60 procent odwiedzających je osób znajdowało się w początkowym stadium choroby, a 23 procent w stadium zaawansowanym. Policja ustaliła, że dziewczynki organizowały między sobą zawody polegające na schudnięciu jak najwięcej w jak najkrótszym czasie. Anoreksja była zachwalana na tych stronach jako modny styl życia i klucz do sukcesu, a anorektyczki jako osoby predestynowane do odgrywania roli „liderek grupy”. Dziewczętom, którym zabrakło silnej woli, radzono, by wymierzały sobie kary, na przykład przypalały się papierosem.

Wojnę anoreksji wypowiedział też hiszpański świat mody. Organizatorzy pokazu mody Pasarela Cibeles od paru lat odsyłają modelki wychudzone i umalowane tak, by nie było widać, jak bardzo są wymizerowane.

Reklama
Reklama

[i]Chronią dzieci przed zagrożeniami w sieci

[link=http://www.protegeles.com]www.protegeles.com[/link][/i]

Dziennik „El Pais” informuje, że projekt zmian w ustawie o audiowizualnych środkach przekazu trafił już do komisji konstytucyjnej hiszpańskiego Kongresu Deputowanych. Jeśli wejdą w życie, reklam wiążących sukces z wyglądem i sugerujących, że nadwaga, wydatny nos czy odstające uszy mogą być przyczyną wykluczenia społecznego, nie można będzie emitować w godzinach od 6 do 22. Rynek reklam suplementów diety, kosmetyków i usług chirurgii plastycznej już liczy straty. Same telewizyjne reklamy chirurgii plastycznej w 2008 roku pochłonęły 4400 minut czasu antenowego.

Reklama
Społeczeństwo
Dwanaście dni w australijskim buszu. Niemiecka turystka odnaleziona
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Społeczeństwo
Szwecja przestanie adoptować dzieci z innych krajów? Raport specjalnej szwedzkiej komisji wspomina o Polsce
Społeczeństwo
Młodzi Polacy wątpią w demokrację. Są wyniki sondażu
Wspomnienie
Julian McMahon, gwiazda „Fantastycznej Czwórki” i „Nip/Tuck”, zmarł w wieku 56 lat
Społeczeństwo
Holandia zakazuje petard w sylwestra. Powodem narastająca przemoc
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama