Niewidomy błądzi na dworcu. PKP: Będą zmiany

Warszawski Dworzec Wschodni jest nieprzystosowany dla potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku – alarmują niewidomi. PKP zapowiada, kolejne prace, które mają ułatwić poruszanie się ta niepełnosprawnym.

Publikacja: 10.12.2014 11:45

Dworzec Warszawa Wschodnia po remoncie w 2012 roku

Dworzec Warszawa Wschodnia po remoncie w 2012 roku

Foto: Fotorzepa/Kuba Kamiński

Dworzec Warszawa Wschodnia przeszedł generalny remont przed Euro 2012. Modernizacja miała wprowadzić go w XXI wiek. Tymczasem w niektórych aspektach obiekt zatrzymał się jednak w wieku XIX.

Zastrzeżenia do tego dworca mają osoby niepełnosprawne, zwłaszcza niewidomi. - Jestem zszokowana i oburzona tym, w jakim stopniu ten obiekt jest nieprzystosowany dla potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku – napisała do „Rzeczpospolitej" opiekunka osoby niewidomej.

Kilka dni temu obie przyjechały do Warszawy pociągiem. Wysiadły na Dworcu Wschodnim. – Choć nie tak dawno został on wyremontowany i „odświeżony" to nadal jest dla osób niewidomych miejscem niezwykle niebezpiecznym – zauważa nasza czytelniczka.

I punktuje zaniedbania PKP na tym dworcu : Jest tam tylko fragmentaryczna instalacja pozwalająca na poruszanie się po jego terenie, a nie kompleksowe przystosowanie obiektu dla potrzeb niewidomych i niedowidzących. - Na peronach – a zatem w najbardziej niebezpiecznych miejscach – system oznakowań jest niejednolity, przez co bardzo mylący; nie ma oznaczeń przestrzegających o krawędzi peronu, nieoznakowane są drzwi odpowiednimi taśmami w kontrastowych kolorach – wylicza opiekunka osoby niewidzącej.

Zauważa, że brakuje też odpowiednio przeszkolonej obsługi, która w razie potrzeby mogłaby pomóc osobie niedowidzącej lub niewidomej odnaleźć odpowiedni pociąg i peron oraz do niego wsiąść. - Szczęściem jest, gdy osoba niedowidząca lub niewidoma podróżuje w towarzystwie osoby widzącej, bo w przeciwnym wypadku osoba niewidoma skazana jest na błądzenie po dworcu i dobre serce przypadkowych podróżnych, którzy zechcą jej pomóc – dodaje nasza czytelniczka.

Podkreśla, że fakt takiego rażącego zaniedbania potrzeb niektórych osób jest tym bardziej druzgocący w dniu, gdy PKP organizuje głośne uruchomienie pociągów typu Pendolino i właśnie z Dworca Wschodniego. - To jest oburzające, że można jednocześnie chwalić się nowoczesnością, a z drugiej strony tak bardzo zapomnieć o potrzebach drugiego człowieka – uważa opiekunka osoby niewidzącej.

I dodaje : - Ja wiem, że niewidomi i niedowidzący to tylko niewielki procent podróżnych, a zamontowanie dla nich odpowiednich oznaczeń nie jest tak widowiskowe jak uruchomienie superszybkiego pociągu. Czy to jednak tak wiele, aby zapewnić również tej grupie możliwość bezpiecznego i bezproblemowego podróżowania? – pyta czytelniczka.

Jej zdaniem zarządzający dworcem zapewne uważają, iż obiekt jest już przystosowany dla niepełnosprawnych skoro wykonano prace w Hali Głównej i przy kasach. – Ale w mojej opinii istniejące oznaczenia to jedynie działania pozorowane, wybiórcze i jest ich zdecydowanie za mało – podkreśla.

Uważa też, że te oznaczenia mogłyby stanowić pierwszy krok w przystosowaniu dworca dla osób niewidomych i niedowidzących, ale z pewnością nie są kompleksowym systemem ułatwiającym podróżowanie i zapewniającym bezpieczeństwo. - A szkoda, bo może gdybyśmy mieli dworce dostosowane dla potrzeb niewidomych i niedowidzących, to również ilość podróżnych by wzrosła. Brak udogodnień to zamknięcie tej grupy w domu i skazanie ich na marazm i stagnację – dodaje opiekunka osoby niewidzącej.

Co na te zarzuty PKP? Rzecznik grupy Katarzyna Mazurkiewicz przypomina, że Dworzec Warszawa Wschodnia został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych podczas modernizacji przeprowadzonej w 2012 roku.

- Wśród udogodnień, które się tam znajdują można wskazać m.in. na podjazdy przy wjeździe na teren dworca, windy, system drzwi automatycznych oraz ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących – zapewnia. Podkreśla, że na dworcu znajduje się kasa biletowa z obniżonym okienkiem, a wkrótce odrębną kasę dla niepełnosprawnych uruchomi tam również PKP Intercity.

- Pomocą osobom niepełnosprawnym służą pracownicy ochrony dworca, którzy są zobowiązani do asysty w przypadku zgłoszenia potrzeby pomocy w dostaniu się na peron stacji – zapewnia rzecznik PKP. Nie informuje jednak, jak osoby niepełnoprawne mają się o tym dowiedzieć.

Katarzyna Mazurkiewicz chwali się, że dworzec Warszawa Wschodnia został poddany audytowi Stowarzyszenia Integracja, które badało dostosowanie obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych. - PKP S.A. wykonała już 39 proc. zadań wskazanych do wykonania po audycie m.in. zmianę koloru ościeżnic drzwi w budynku do obsługi ruchu podmiejskiego; oznakowanie kontrastowymi pasami drzwi i szklanych ścianek w hali dalekobieżnej i podmiejskiej; tabliczki w języku Braille'a nad klamką WC – wylicza rzecznik grupy PKP.

A Co z resztą zastrzeżeń wskazanych przez Integrację? Kiedy będą usunięte? Tego rzecznik PKP nie podaje. Ale zapowiada, że PKP Polskie Linie Kolejowe, które odpowiadają za dworce przygotowują się do modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. – W planach jest m.in. budowa wind na wszystkie perony. Spółka planuje rozpoczęcie prac związanych z inwestycją w 2015 roku – zapowiada rzecznik grupy PKP.

Dworzec Warszawa Wschodnia przeszedł generalny remont przed Euro 2012. Modernizacja miała wprowadzić go w XXI wiek. Tymczasem w niektórych aspektach obiekt zatrzymał się jednak w wieku XIX.

Zastrzeżenia do tego dworca mają osoby niepełnosprawne, zwłaszcza niewidomi. - Jestem zszokowana i oburzona tym, w jakim stopniu ten obiekt jest nieprzystosowany dla potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku – napisała do „Rzeczpospolitej" opiekunka osoby niewidomej.

Pozostało 92% artykułu
Społeczeństwo
„Rzecz w tym”: Zmiana definicji gwałtu wszędzie rodziła obawy, ale nigdzie się one nie sprawdziły
Społeczeństwo
Rolnik otruł 7,5 miliona pszczół. Jest wyrok sądu
Społeczeństwo
Poznań: W szpitalu wykryto przypadki zakażenia bakterią New Delhi
Społeczeństwo
Miesięczne dziecko zmarło na koklusz. Matka nie zaszczepiła się, gdy była w ciąży
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Społeczeństwo
IPN likwiduje sowiecki pomnik. Prezes z problematyczną ochroną