RPO: Dyscyplinarki policjantów naruszają standardy konstytucji

Policjanci wydaleni ze służby za popełnienie przestępstwa, nie mogą żądać przywrócenia nawet w przypadku uniewinnienia przez sąd, jeśli od dyscyplinarki minęło 5 lat. To niezgodne ze standardami Konstytucji – uważa rzecznik praw obywatelskich.

Publikacja: 10.06.2013 18:46

Brakuje rozporządzenia regulującego zasady zwrotu kosztów dojazdu dla funkcjonariuszy policji

Brakuje rozporządzenia regulującego zasady zwrotu kosztów dojazdu dla funkcjonariuszy policji

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Prof. Irena Lipowicz przeanalizowała na wniosek Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka  przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej policjantów. Art. 135r ust. 5 ustawy o Policji przewiduje, że postępowania dyscyplinarnego nie wznawia się po upływie 5 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia. Oznacza to, że po upływie tego  terminu nie ma możliwości wznowienia postępowania dyscyplinarnego nawet wówczas, gdy orzeczenie dyscyplinarne zawiera istotne wady prawne.

W ocenie prof. Lipowicz okoliczność ta nabiera szczególnego znaczenia, gdy wydanie dyscyplinarki jest równoznaczne z wydaleniem policjanta ze służby. Czyn stanowiący przewinienie dyscyplinarne i jednocześnie wypełniający znamiona przestępstwa lub wykroczenia podlega bowiem odpowiedzialności dyscyplinarnej niezależnie od odpowiedzialności karnej (art. 132 ust. 4 ustawy o Policji). Może więc zdarzyć się tak - zauważa RPO - że wcześniejsze orzeczenie dyscyplinarne zostanie wydane w oparciu o uznanie winy policjanta, a późniejszy wyrok sądowy go uniewinni. Jeśli jednak sąd uniewinni policjanta  dopiero po upływie 5 lat od uprawomocnienia się dyscyplinarki (np. wskutek przewlekłego postępowania karnego) , policjant  nie będzie mógł domagać się jej cofnięcia, bo na przeszkodzie stoi art. 135r ust. 5 ustawy o Policji.

W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich problem jest jednak głębszy i nie można go rozwiązać poprzez dopuszczenie prostego uchylenia rozstrzygnięcia o wydaleniu ze służby i przywrócenie danej osoby do służby w Policji na stanowisku równorzędnym. Jak pisze prof. Lipowicz  „upływ czasu wywołuje zmiany zarówno w sferze fizycznej jak też w sferze psychicznej człowieka", więc po pięciu latach od wydalenia ze służby policjant może nie być zdolny do  jej pełnienia, a więc także używanie broni palnej i stosowania środków przymusu bezpośredniego, bo może to zagrażać prawom innych osób. Co w ocenie RPO nie znaczy, że należy akceptować obecne rozwiązanie, przyjęte w art. 135r ust. 5 ustawy o Policji.

- O ile ze wskazanych względów można zaakceptować ograniczenia czasowe w zakresie możliwości przywrócenia funkcjonariusza Policji do służby, to nie sposób zaakceptować pozbawienia takiej osoby prawa do wynagrodzenia szkody, jaka została jej wyrządzona w wyniku niezgodnego z prawem działania organu władzy publicznej – zauważa rzecznik.

Wskazuje, że podobne ograniczenie czasowe jak ustawa o Policji  zawiera również kodeks postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 145 § 1 pkt 8 k. p. a. w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które następnie zostało uchylone lub zmienione. Co prawda po upływie 5 lat od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji nie można jej uchylić , ale organ administracji jest wówczas  zobowiązany stwierdzić wydanie zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa. To zaś daje podstawę do wysuwania roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej tą decyzją na podstawie art. 417

1

§ 2 kodeksu cywilnego.

Zdaniem RPO także ustawa o Policji powinna przewidywać regulacje, które umożliwią realizację konstytucyjnego prawa do wynagrodzenia szkody wyrządzonej przez niezgodne z prawem działania organu władzy publicznej. Prof. Lipowicz poprosiła ministra spraw wewnętrznych Bartłomieja Sienkiewicza o dostosowanie ustawy o Policji do standardów Konstytucji.

Prof. Irena Lipowicz przeanalizowała na wniosek Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka  przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej policjantów. Art. 135r ust. 5 ustawy o Policji przewiduje, że postępowania dyscyplinarnego nie wznawia się po upływie 5 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia. Oznacza to, że po upływie tego  terminu nie ma możliwości wznowienia postępowania dyscyplinarnego nawet wówczas, gdy orzeczenie dyscyplinarne zawiera istotne wady prawne.

W ocenie prof. Lipowicz okoliczność ta nabiera szczególnego znaczenia, gdy wydanie dyscyplinarki jest równoznaczne z wydaleniem policjanta ze służby. Czyn stanowiący przewinienie dyscyplinarne i jednocześnie wypełniający znamiona przestępstwa lub wykroczenia podlega bowiem odpowiedzialności dyscyplinarnej niezależnie od odpowiedzialności karnej (art. 132 ust. 4 ustawy o Policji). Może więc zdarzyć się tak - zauważa RPO - że wcześniejsze orzeczenie dyscyplinarne zostanie wydane w oparciu o uznanie winy policjanta, a późniejszy wyrok sądowy go uniewinni. Jeśli jednak sąd uniewinni policjanta  dopiero po upływie 5 lat od uprawomocnienia się dyscyplinarki (np. wskutek przewlekłego postępowania karnego) , policjant  nie będzie mógł domagać się jej cofnięcia, bo na przeszkodzie stoi art. 135r ust. 5 ustawy o Policji.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów