Zgodnie z tym przepisem, uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, uzasadnienie prawne zaś – wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa. Natomiast § 2 ust. 2 pkt 9 rozporządzenia z 17 lipca 2002 r. w sprawie trybu zawieszania policjanta w czynnościach służbowych przez przełożonych; dalej rozporządzenie stanowi, że decyzja powinna zawierać w szczególności uzasadnienie faktyczne i prawne zawieszenia w czynnościach służbowych.
Postępowanie dyscyplinarne
Przesłanką umożliwiającą przełożonemu policjanta podjęcie decyzji o zawieszeniu policjanta w czynnościach służbowych jest też wszczęcie wobec niego postępowania dyscyplinarnego. Musi jednak zostać udokumentowane, że takie działanie jest celowe z uwagi na dobro postępowania lub dobro służby.
Uzasadniając odsunięcie funkcjonariusza od pełnienia przezeń obowiązków, nie wystarczy jednak ogólnikowe powołanie się na dobro służby, lecz konieczne jest wskazanie konkretnych powodów. Co więcej motywy, jakimi kierował się organ, zawieszając na oznaczony okres policjanta w czynnościach służbowych, muszą przekonywać w sposób niebudzący żadnych wątpliwości o słuszności takiego załatwienia sprawy. Dotyczy to zarówno celowości samego zawieszenia w czynnościach służbowych, jak i czasu tego zawieszenia. Tak orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 30 października 2008 r. II SA/Wa 863/08, orzeczenia.nsa.gov.pl).
Osobno zawiesza prokurator, osobno przełożony
Powstaje pytanie, czy jeśli prokurator zastosuje wobec policjanta środek zapobiegawczy w postaci zawieszenia go w czynnościach służbowych (art. 276 kpk), przełożony policjanta także powinien takiego zawieszenia dokonać. Oczywiście, jeśli wystąpią okoliczności, które go do tego obligują. WSA w Poznaniu uznał, że tak. W wyroku z 19 grudnia 2013 r. (IV SA/Po 522/13, orzeczenia.nsa.gov.pl) orzekł, iż fakt zastosowanie przez prokuratora środka zapobiegawczego nie zwalnia organu z obowiązku zawieszenia policjanta w czynnościach służbowych na mocy art. 39 uop. Inne przesłanki stanowią podstawę zastosowania przez prokuratora środka zapobiegawczego, a inne przesłanki stanowią podstawę wydania rozstrzygnięcia na mocy art. 39 uop. Ponadto wskazać należy, że o tyle zastosowanie środka zapobiegawczego ma charakter fakultatywny, o ile zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych na mocy art. 39 ust. 1 uop ma charakter obligatoryjny.
Najpierw trzy miesiące
Zawieszenie na podstawie art. 276 kpk nie jest limitowane czasowo. Oznacza to, że równie dobrze może trwać kilka, jak i nawet kilkanaście miesięcy. Zawieszenie na podstawie ustawy o policji (zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne) już jest. Przynajmniej w podstawowej części. Zgodnie z art. 39 uop policjant może być zawieszony na czas nie dłuższy niż trzy miesiące. Nie oznacza to jednak, że przełożony każdorazowo musi zawieszać funkcjonariusza na ten okres. Potwierdził to NSA w wyroku z 31 maja 2012 r. (I OSK 2046/11), uznając, że w zależności od prognozowanego przebiegu postępowania karnego organ na podstawie art. 39 ust. 1 uop może zawieszać funkcjonariusza kilkakrotnie, z tym jednak zastrzeżeniem, aby łączny czas zawieszenia nie przekroczył trzech miesięcy. Takie rozumienie wskazanego wyżej przepisu jest korzystne dla policjanta, gdyż może oznaczać krótszy czas zawieszenia, z którego przecież wynikają dla niego niekorzystne skutki. Z kolei przełożony policjanta, w zależności od postępów postępowania karnego, może decydować o czasie i celowości dalszego zawieszenia.